Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Elkjøp er på rett vei – sterkt forbedret resultat etter kostnadsbesparinger

Fredrik Tønnesen, konsernsjef i Elkjøp Nordic // Foto: Elkjøp Nordic
Konsernsjef Fredrik Tønnesen er svært fornøyd med å kunne levere resultatforbedring første halvår 23/24.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Elkjøp Nordic står klare med halvårsresultatet i sitt brutte regnskapsår, som løper fra mai til og med april. I løpet av de seks månedene har selskapet klart å forbedre resultatet kraftig, samtidig som konsernsjefen erkjenner at man fremdeles har en lang vei å gå før selskapet er tilbake til normalen.

I perioden skal elektronikkjeden ha tatt en rekke grep for å sikre solid drift i turbulente tider. Varebeholdningen er nede på en sunt nivå og kostnadsbesparende tiltak har bidratt til at man har klart å holde kontroll i tider hvor prisene øker raskt, rapporterer Elkjøp Nordic.

ANNONSE

I løpet av første halvår står omsetningen nærmest stille sammenlignet med samme periode i fjor, og lander på 22 195 millioner kroner. Driftsresultatet (ebit) derimot, øker med hele 627 prosent, og ender på 160 millioner kroner.

Vi er i høyeste grad fortsatt påvirket av salgsnedgang, inflasjon og svak krone, men med sterk kostnadsdisiplin leverer vi en resultatforbedring vi er godt fornøyde med i dagens marked. Det er fortsatt en lang vei å gå før vi er tilbake på normale nivåer, men med fokus på det vi kan påvirke viser dette at planen vår virker og at vi holder stø kurs.

Jeg er stolt og imponert over innsatsen til våre 12.000 ansatte. Vi er i svært krevende tider, men lagfølelsen står sterkt og resultatene viser hva vi er laget av, sier Fredrik Tønnesen, konsernsjef i Elkjøp Nordic.

LES OGSÅ: Elkjøp investerer for kunne svare enda raskere på kundenes krav

"Næring etter tæring"

Tønnesen legger ikke skjul på at virksomheten merker utfordringene godt.

Vi i varehandelen ser gjerne endringer i folks forbruk først, og vi har i lang tid satt næring etter tæring, tilpasset tidene vi er i. Med ambisjon om å opprettholde vår ledende posisjon i alle nordiske land, både gjennom og etter denne krevende perioden, har vi vært nødt til å ta grep, sier Tønnesen.

Elkjøp Nordics halvårsresultater gjelder til og med 28. oktober. Det betyr at tallene for novembermåned og Black Week-salget påvirker neste halvårsresultat. Elkjøp var tidlig ute, og startet sitt Black Week salg en uke "for tidlig", med eksklusive tilbud forbeholdt kundeklubbmedlemmer, kalt Black Week VIP Shopping.

Ifølge Tønnesen skal salget ha gått svært bra.

Vi må komme tilbake til konkrete tall, men vi er meget godt fornøyde med både resultater og ikke minst innsatsen til våre kolleger under årets viktigste kampanje. Dette er et salg folk venter på, og som i dyrtid gjør at mange får mulighet til å skaffe ting de virkelig trenger, som de ellers kanskje ikke har råd til.

Vi er veldig takknemlige for at kundene fortsetter å velge Elkjøp både når de trenger ny og nødvendig teknologi, sier Tønnesen.

Del artikkel: