ANNONSE

Elkjøp-konsernet rundet en halv milliard i driftsresultat

Erik G. Sønsterud, konsernsjef i Elkjøp Nordic.
therese.karlsrud.haugen

"Kundene setter pris på kombinasjonen av nett og butikk".

ANNONSE

Elkjøp Nordic har passert en halv milliard kroner i driftsresultat, som steg med 39 millioner til 518 millioner kroner i første halvår av selskapets regnskapsår 2019/2020. Samtidig rykket salgsinntektene opp med fire prosent til 18,7 milliarder kroner.

I en utfordrende tid for detaljhandelen er vi stolte av å øke både omsetning og resultat. Med 10.000 dyktige ansatte i Norden og 416 butikker merker vi at kundene setter pris på kombinasjonen av nett og butikk Elkjøp tilbyr. Det ser vi ikke minst gjennom sterk vekst for Klikk&Hent, der kunden bestiller på nett og kan hente varen én time senere i sin nærmeste butikk, sier konsernsjef Erik G. Sønsterud i Elkjøp Nordic, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Elkjøp omsatte for 400 millioner tross nettbutikktrøbbel

I oktober lanserte Elkjøp sin kundeklubb i Norge, som også finnes i Sverige, Danmark og Finland. Målet skal være å nå 3 millioner medlemmer innen utgangen av regnskapsåret.

Under Black Week hadde Elkjøp en vekst i Norge på 12,1 prosent, mye takket være lanseringen av ny kundeklubb. Medlemmene i kundeklubben fikk blant annet handle til Black Friday-priser i butikkene før selve Black Friday. Det var utvilsomt et tilbud medlemmene satt pris på, forteller konsernsjefen.

Utvider tjenesteporteføljen

Elkjøp opplever sterk vekst innen tjenester, der kunden kan få hjelp til å sette opp og koble til produkter, og beskytte, vedlikeholde, reparere, bytte inn eller oppgradere produktene.

Vi ønsker å være en rådgiver kundene kan stole på, ikke bare gjennom kompetente ansatte i butikkene, men også hjemme for den som har behov for det.

Selskapet skal dessuten nå utvide tjenesteporteføljen ved å tilby kundene finansiering i form av månedspris på forbrukselektronikk. Det opplyser DN, som meddeler at elektronikkgiganten er i en anbudsprosess for å finne ny leverandør på finansieringstjenester. Sønsterud tror at det som nå blir en ny avbetalingsordning kan komme opp i 20 prosent av omsetningen på forbrukselektronikk.

LES OGSÅ: Elkjøps nye konsernsjef - tror smarthjemprodukter vil vokse like raskt som smarttelefoner

Store planer for Outlet

I tillegg har Elkjøp planer om å gjøre store endringer i sin «Outlet»-funksjon for salg av bruktvarer, som nå vil finnes både i butikk og på nett. Her kan kunden få rabattert pris på demo-, reparerte, returnerte eller skadede varer.

Vi oppgraderer nå Elkjøp Outlet slik at brukte varer blir langt mer synlige for kundene. Slik kan man handle både mer bærekraftig, og til en redusert pris. Mange av disse varene fremstår som nye, sier Sønsterud.

Erik G. Sønsterud har ledet Elkjøp Nordic i et halvt år, og er godt fornøyd med salgs- og resultatfremgangen.

Vi bruker 60 millioner kroner årlig på kompetanseutvikling for våre 10.000 ansatte. Dermed får 64 millioner besøkende best mulig hjelp i Elkjøps butikker. Det er helt avgjørende for å lykkes, avslutter Elkjøp Nordic-sjefen.

Del artikkel: