Elkjøp Nordic øker resultatet for femte år på rad, og økte omsetningen i Norden med 21 prosent til 49,8 milliarder kroner. Driftsresultatet økte med 24 prosent og endte på 1,8 milliarder kroner.
Vi har sett store endringer i handlevaner og nye behov for teknologi, både til hjemmekontoret og nye digitale fritidsaktiviteter. Med høy etterspørsel, økte volumer og stor usikkerhet har året vi legger bak oss vært en intens stresstest på mennesker, systemer og rutiner. Vi er derfor svært takknemlige for at kundene i enda større grad velger oss, og vi er stolte av og takknemlige for alle ansatte som har vist pågangsmot, stor fleksibilitet og stått støtt i et år med konstant endring og usikkerhet, sier konsernsjef Erik G. Sønsterud, i en pressemelding.
Selskapet har opplevd vekst innen alle produktkategorier, men størst utvikling viser utstyr til hjemmekontor og digitale fritidsaktiviteter som gaming.
Gaming har vært populært lenge, men under korona har interessen og salget tatt helt av. Det beviser at fordommene om at det bare er tenåringsgutter som gamer er feil. Det har vi visst lenge og det er gøy å se at denne verdenen åpner seg for alle, unge som gamle, og at folk opplever det som en positiv og inkluderende aktivitet, sier Sønsterud.
LES OGSÅ: Elkjøp har gitt bort 3,5 millioner kroner - skal tette det digitale gapet
Vokste mest i Sverige
Elkjøp Nordic er nå en av Nordens største innen varehandelen generelt, og klart størst innen netthandel og elektronikk med sine nordiske kjeder Gigantti i Finland, Elgiganten i Sverige og Danmark samt Elkjøp i Norge. Konsernets markedsandel i Norden har i finansåret vokst fra 26,0 til 26,8 prosent.
Veksten er høy i alle markeder, men høyest i Sverige med en vekst på 27 prosent. Det skjer til tross for Amazons etablering i Sverige i fjor høst.
Det er ikke til å legge skjul på at vi er stolte av at vi befester posisjonen som markedsleder med sammenhengende vekst over flere år, i et marked og en situasjon som har vært svært krevende, sier Sønsterud.
For den norske virksomheten økte omsetningen med 17 prosent til 15 milliarder kroner.
Deler overskuddet og investerer
Selv om Elkjøp har merket en økt etterspørsel etter sine produkter under pandemien, har elektronikkjeden også vært berørt av situasjonen. I perioder måtte 60 butikker i Norge og 38 i Danmark stenge dørene. Nå er alle butikkene åpne igjen.
Det er veldig godt å se at alle våre 420 butikker er åpne igjen, og at alle 11 000 ansatte er tilbake på jobb. Som en takk for den enorme innsatsen som er lagt ned er det gledelig å kunne dele overskuddet med alle ansatte. Mer enn 300 millioner kroner deles ut i bonus til medarbeiderne i hele Norden, sier Sønsterud og legger til:
Korona har økt innovasjonstakten i Elkjøp betraktelig og for å fortsatt være førstevalget til kundene investerer vi ytterligere 600 millioner kroner i innovasjon, systemutvikling og i våre butikker. I tillegg bruker vi mer enn 100 millioner kroner på opplæring av de ansatte, sier Sønsterud.