Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Elkjøp ned 1,4 milliarder: “På ingen måte friskmeldt”

Fredrik Tønnesen, konsernsjef i Elkjøp Nordic.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Forbereder seg på tøffe tider en stund til.

ANNONSE

I dag presenterer Elkjøp sine regnskapstall for det brutte regnskapsåret hvilket løper fra mai 2022 til april 2023. Her er det få lystige toner – foruten hos konsernsjefen selv.

Omsetningen for Elkjøp Nordic faller med nærmere -6 prosent og ender på 45,9 milliarder kroner. Driftsresultatet (ebit) faller over -80 prosent til 291 millioner kroner. Det er ned 1,4 milliarder kroner mot regnskapsåret 21/22 hvor resultatet endte på nærmere 1,7 milliarder kroner.

For Elkjøp Norge gjelder lignende tall, da omsetningen dropper -5,6 prosent og lander på 13,8 milliarder kroner. Også her faller driftsresultatet drastisk med -87,6 prosent og ender på 55 millioner kroner.

Det er fortsatt et tøft marked i Norden og varehandelen er på ingen måte friskmeldt, sier den ferske konsernsjefen i Elkjøp Nordic, Fredrik Tønnesen, i en pressemelding.

Tønnesen tok over sjefsrollen i mars i år med oppdrag om å bedre selskapets lønnsomhet. Han forteller at konkurransen er intensivert, hvilket har påvirket nettopp lønnsomheten negativt.

Vi har i likhet med våre kunder og folk flest møtt en perfekt storm. Med høy inflasjon, en svak norsk krone og fulle varelagre i alle ledd i forsyningskjeden, har naturlig nok lønnsomheten vår blitt påvirket. Vi har tatt flere grep for å ruste oss for fremtiden og det har vi uten tvil tro på at bidrar til at vi holder på vår posisjon som markedsleder, sier Tønnesen.

"Godt forberedt"

Konsernsjefen bemerker at det har vært helt nødvendig å effektivisere driften og legger ikke skjul på at det vil bli tøft en stund til.

Vi venter flere rentehopp, inflasjonen er fortsatt en utfordring og vi vet at strømprisene blir høye også denne vinteren. Vi forstår godt at mange sliter med økonomien, men våre kunder skal vite at vi tilpasser oss kundenes hverdag og behov. Våre priser skal være konkurransedyktige, og vi skal være til stede i folks liv ved viktige anledninger: Ved skolestart, ved juletider, ved minstemanns bursdag, ved tenåringens flytting til egen hybel og ved skifte av årstid, sier Tønnesen.

Han er likevel optimistisk, eller en "realistisk optimist", som han selv sier.

Etter nedgangstider kommer oppgang. Jeg er imponert over måten våre ansatte står i denne stormen – deres grep har gjort oss godt forberedt til den dagen startskuddet går for neste oppgang, avslutter Tønnesen.

Del artikkel: