Det store trykket på Black Friday ble for mye for nettbutikken til Elkjøp, som sendte kundene i kø under store deler av dagen med opp til en times ventetid. Dette skapte stor frustrasjon blant kundene, og problemene viste seg også å koste selskapet 50 millioner kroner i tapte inntekter, noe DN var den første til å omtale.
På nett hadde vi en nedgang på 25 prosent sammenlignet med i fjor. Vi skal fortsatt regne på totalen, men ja, det utgjør minst femti millioner i tap for oss på nett i Norge. Vi hadde problemer med alle våre nettsider i Norden, og dette er ikke slik vi ønsker å fremstå mot våre kunder, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, til Ehandel.
LES OGSÅ: Køkaos hos Elkjøp: "Vi jobber på spreng for å løse utfordringene"
Selv om selskapet skal ha kjørt stresstester i forkant av den store dagen, skal ingen problemer ha bli avdekket. Nå vil de sikre at historien ikke gjentar seg.
Utfordringene vi hadde med systemene våre skal ikke skje, våre stresstester burde avdekket at disse ville komme, men det gjorde de dessverre ikke. Vi jobber med å finne ut hvorfor, slik at vi kan sikre dette for neste år når vi kommer sterkere tilbake.
"Pulsen har vært høy"
Tross trøbbelet i nettbutikken skal elektronikkgiganten likevel ha omsatt for nærmere 400 millioner kroner under Black Friday isolert sett, samtidig som Black Week vokste med 12,1 prosent sammenlignet med fjoråret.
Uken startet veldig godt hos oss, både på nettsidene, med stor kundestrøm til butikk og på omsetning. Vi hadde en knallsuksess med vår aller første VIP-shopping for våre kundeklubbmedlemmer torsdag, som ble tatt godt imot av kundene våre. Det er vi glade for! Fra torsdag og gjennom helgen har selvsagt pulsen vært høy hos oss internt på grunn av utfordringene på nett. I butikk strømmet kundene våre til fredag og lørdag, fikk varene de hadde planlagt for og tilbakemeldingene vi har fått fra butikkene våre over hele landet har vært veldig positive!
Det skal ha vært en økning i antall besøkende til Elkjøps fysiske butikker sammenlignet med fjoråret, men hvorvidt det skyldes nedetiden på nettsiden kan ikke selskapet svare på for sikkert.
Sammenlignet med i fjor, hadde våre butikker en liten oppgang i kundetrafikk torsdag til lørdag. Om det skyldes nettside eller generelt høyere trykk i år mot i fjor, er vanskelig å svare på. Det vi så, var at så fort siden var stabil igjen, fortsatte folk å handle på vår nettside.