Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Elkjøps nye sjef: ”Skal bli Norges beste”

Camilla Skjelsbæk Gramstad og Jan Christian Thommesen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Elektronikkjeden henter bærekraftssjef fra Virke.

ANNONSE

Nordisk kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic, Jan Christian Thommesen, forteller at de som Nordens største elektronikkjede har et stort ansvar i å bidra til å ta vare på miljø, klima og menneskene rundt seg. Nå har Elkjøp Nordic sikret seg Camilla Skjelsbæk Gramstad som ny bærekraftssjef i selskapet.

Gramstad har siden 2013 jobbet som bærekraftsansvarlig i Virke, hvor fokuset har ligget på alle Virkes 24000 bedrifter for å hjelpe dem i en mer bærekraftig retning, i tillegg til å få myndighetene til å legge til rette for at det skal lønne seg å være bærekraftig. Nå gleder hun seg til å ta fatt på stillingen i Elkjøp rett etter nyttår.

Jeg hadde veldig lyst til å begynne i en enkeltbedrift med store muligheter for å skape fremtidens bærekraftige handleopplevelse i praksis. Da jeg skjønte at Elkjøp mente alvor med satsingen på bærekraft fikk jeg veldig lyst til å være med på den reisen. Elektronikk står midt i fokus i EUs nye handlingsplan for sirkulær økonomi, og vi vet at det vil komme store endringer i bransjen, forteller Gramstad til Ehandel.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet krever slutt på 3 for 2-tilbud

Forbrukerelektronikk er en klimaversting under produksjon. Så hvordan jobber man med bærekraft i et selskap som er ansvarlig for produksjonen av direkte miljøskadelige varer? I følge Gramstad er det design, holdbarhet, samt muligheten for å kunne oppgradere, reparere og gjenbruke varer som blir viktig. Selv forteller hun at hun er hellig overbevist om at sirkulær økonomi der ressursene holdes i kretsløp og ikke havner som avfall - er den løsningen de selv må skape.

Jeg er en svært pragmatisk idealist. Jeg tror ikke vi kommer til å slutte å forbruke med det første. Men av mange årsaker kommer vi til å måtte endre måten vi forbruker på. Og hva slags produkter det er vi bruker – ikke forbruker. Elkjøp gir millioner av kunder tilgang til fantastisk teknologi, og det skal vi fortsette med, sier Gramstad.

LES OGSÅ: Ny app skal gi poeng for klimavennlige handlinger

Ønsker å være en del av den grønne løsningen

Thommesen forteller at Elkjøp lenge har jobbet med ulike bærekraftige tiltak, men at det først er de siste årene de har jobbet målrettet med å få på plass en tydelig bærekraftstrategi med fokus på både klima, miljø og samfunn. Årsaken til dette er en erkjennelse av at de er en del av problemet - sammenholdt med et sterkt ønske om å bli en del av løsningen.

Det genereres for mye el-avfall i de nordiske landene, særlig Norge og Danmark kommer høyt opp på listen. Forbrukeratferden endrer seg, og det kreves mer av alle for å være med på den store dugnaden det er å løse miljøutfordringer. For oss er det dermed åpenbart at vi må gjøre det enklere for kunden å velge miljøsmarte produkter og tjenester. Vi må gjøre det enklere å forlenge levetiden til produktene. Vi må gjøre det enklere å gi produktene flere liv, forteller Thommesen.

Med 15 års erfaring innen bærekraftig næringsutvikling, samfunnsansvar og en rekke relevante verv innenfor et bredt spekter av nedslag innenfor bærekraftsektoren er Thommesen overbevist om at Gramstad er rett person for jobben. Hun skal blant annet lede arbeidet med implementeringen av den nye bærerkraftstrategien.

Vi er ekstremt fornøyde med å ha landet denne prosessen med Camilla på plass, og gleder oss til å ta fatt på dette avgjørende arbeidet sammen med henne, sier Thommesen.

LES OGSÅ: Elkjøp omsatte for nesten 13 milliarder

Om hvordan norske bedrifter må forholde seg til bærekraft fremover svarer Gramstad at bærekraft og sirkulær økonomi vil bli en rammebetingelse og premiss i mye større grad enn det er i dag. Lover og reguleringer fra myndighetene vil skape press mot bedriftene, i tillegg til fysiske utfordringer knyttet til råvarer, naturressurser og klimarisiko. Alt dette på toppen av krav fra forbrukerne vil drive frem en grønn endring, i følge den nye bærekraftssjefen.

Gramstad presiserer at det er arbeidet med å gjøre det enkelt for forbrukerne å ta bærekraftige valg som blir vinneroppskriften fremover. Med ambisjoner om å bidra til at Elkjøp blir Norges beste bedrift på bærekraft legger hun lista høyt - noe Thommesen ikke ser ut til å ha det minste tvil om at hun vil nå.

Del artikkel: