ANNONSE

Motekjeden anklages for «femwashing» i reklamekampanje

Maria Sjödin, ekspert hos organisasjonen Fair Action, mener Ellos villeder kundene i sin reklamekampanje.
Linn Adine Andersen

Mener Ellos villeder kundene.

ANNONSE

Ellos rapporteres til Reklamombudsmannen (RO) i Sverige. Årsaken skal være at motekjeden har benyttet seg av feministiske slagord  i sin bærekraftskommunikasjon, uten å ville dele med offentligheten hvor mye de kvinnelige syerskene som produserer klærne deres faktisk får betalt for arbeidet de gjør.

Det er den ideelle organisasjonen Fair Action som rapporterer om Ellos reklamekampanje. Organisasjonen beskriver selv at de undersøker hvordan varer og tjenester produseres og setter press på svenske virksomheter for å bedre arbeidsvilkår og levelønn.

Vi anser at reklamefilmen og kampanjen "MADE BY WOMEN" er femwashing, altså at Ellos vil selge sine produkter til kvinner gjennom å fremstille seg som et feministisk selskap. Men selskapet er ikke transparente med en av de største risikoene koblet til likestilling og kvinners rettigheter innen klesproduksjon; syerskenes lønnsnivå. Ellos vil ikke fortelle hva kvinnene som produserer klærne deres har i lønn og selskapet har ikke en plan for å kartlegge og håndtere gapet mellom faktiske lønninger og lønninger som det går an å leve av, skriver Fair Action i sin anmeldelse til RO.

Fair Action påpeker også hvordan motekjeden navngir kampanjen uten å nevne og løfte de kvinnene som faktisk har produsert klærne, én eneste gang.

Ellos kjøper inn en betydelig andel av sine produkter fra Bangladesh og India der majoriteten av de som syr klærne er kvinner. Lønningene i klesfabrikkene i disse landene er generelt så lave at syerskene har vanskelig for å kunne dekke de mest grunnleggende utgiftene. Minimumlønnen i Bangladesh er mindre enn halvparten av det en ansatt i klesfabrikkene trenger for å kunne leve på sin lønn, sier Fair Acton.

Organisasjoner mener altså at Ellos villeder kundene med sine påstander i reklamekampanjen, som forøvrig inneholder slagord som #EQUALLYWOMEN, #EQUALLYIMPORTANT og "EQUALLYWORTHY.

Flere av påstandene i kampanjen er villedende og det finnes risiko for at forbrukerne tror at de bidrar til likestilling og å styrke kvinner verden over, sier Maria Sjödin, ekspert hos Fair Action.

LES OGSÅ: Tidenes resultat for Ellos: "Et veldig fremgangsrikt år"

LES OGSÅ: Ellos fikk kraftig kritikk: "Ber om unnskyldning"

Del artikkel: