Kritikken lot ikke vente på seg, da motegiganten Ellos publiserte et innlegg på Instagram tidligere denne uken. Det var en re-post fra en svensk influencer, Johanna Bladh, som viste frem hvordan hun ser ut når hun drar inn magen og når hun ikke gjør det.
Under bildet skrev hun at det er viktig å være klar over at ikke alt man ser på sosiale medier er likt i virkeligheten:
Ja, herregud så lykkelige og pene og perfekte alle er på sosiale medier, både i høytider og etterpå. Men glem ikke bort at virkeligheten bak kamera ofte er en annen. Jeg vet hvor mye stress, press og angst sosiale medier kan fremkalle. Det at man skal være lykkelig, elsket, pen og perfekt. Gjerne alt samtidig, på et "spontant bilde", foran juletreet eller nyttårsbordet. Men glem ikke at Instagram er bare Instagram, er noe av det Bladh skriver under innlegget.
Men bildet fikk reaksjoner fra en rekke følgere, på grunn av at Ellos valgte å dele innlegget videre og la en person med "normal kropp" løfte frem denne problemstillingen.
Virkelig Ellos? Dere velger heller en slank person som presser frem valkene sine enn en faktisk tjukk person, som ser slik ut hele tiden? Dere synes ikke at dere har hatt nok skandaler, så dere kjører en til? skriver blant annet Pauline Lindborg, som er en svensk kroppsaktivist, i kommentarfeltet.
Gå inn og kommenter under bildet slik at de forstår hva de gjør galt, dette er så sykt jævla problematisk! Slanke mennesker som skal ta det de tjukke har. Vi hadde vår kamp for kroppen vår, men nå vil slanke hvite influencere ta over den! Dette er nettopp det som er problemet hele tiden.
I skrivende stund skal Ellos-innlegget ha fått 13 600 likes og mer enn 700 kommentarer, hvor mange av kommentarene inneholder kritikk. Ellos har ikke slettet bildet, men oppdatert teksten og bedt om unnskyldning:
Takk for alle tilbakemeldinger på dette innlegget, vi tar det til oss og ber alle berørte om unnskyldning. Poenget med vår re-post av @Johanna.bladhs innlegg var å belyse problematikken rundt kvinnekroppen, men også at livet på sosiale medier ofte retusjeres, styles og presenteres på en måte som ikke er i tråd med virkeligheten. Johanna løfter dette på en veldig bra måte i sine kanaler med mange ulike vinklinger og dette er noe vi støtter.
Johanna er selvsagt ikke en representant for tykke kvinner, da hun er tynn. Det var aldri meningen fra vårt hold eller fra Johanna selv. Likevel bidrar hun til et digitalt landskap som viser bilder av livet uten at det retusjeres, noe vi mener er viktig.