Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Emma Sjödin Design vokser globalt - omsetter for millioner

Gründer og designer, Emma Sjödin.
Foto: Emma Sjödin Design
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Våren 2020 var det mer eller mindre panikk"

ANNONSE

Rett før pandemien brøt ut i Norden i 2020, tok vi en prat med svenske Emma Sjödin. Designeren har siden 2008 satset på egen nettbutikk hvor hun selger interiørprodukter dekorert med trykk av eget åndsverk.

Fra en hverdag hvor utstillinger og messer tok opp mye av tiden - har gründeren det siste halvannet året skiftet om, og fokusert på å bygge en stabil grunn for videre omsetningsvekst.

I begynnelsen av våren 2020 var det mer eller mindre panikk. Jeg hadde tatt hjem mye på lager, da flere store messer var booket, og det var mange bestillinger fra forhandlere. Dette løste seg dog da stort sett alle mine forhandlere ville ha sine bestillinger, og betalte i tide. Jeg har veldig lojale og fine kunder, sier Emma Sjödin, gründer av Emma Sjödin Design, til Ehandel.

Jeg bestemte meg etterhvert for å satse på det som jeg kunne fortsette å arbeide med. Dette var sosiale medier, samt privatkundene i nettbutikken. Privathandelen økte nå på grunn av at kundene ikke like enkelt kunne handle i fysiske butikker, sier Sjödin.

Sjödin har siden start bygget opp flere gode samarbeid med det hun kaller sine ambassadører på Instagram.

Under pandemien ble det også booket dyktige fotografer hjem til gården, hvilket resulterte i kvalitetsbilder som igjen bidro til en rekordbra julehandel i 2020.

Under våren 2021 merket jeg behovet for et showroom som kunne ligne en stand på en messe, men kanskje også mer et atelier. Dette for å kunne ha onlinemøter med forhandlere, samt å kunne jobbe mer fokusert med verkene mine, og å være mer synlig i sosiale medier. I løpet av sommeren har vi malt og ordnet i vår gamle kårbolig på gården. Nå har jeg et fantastisk fint lokale der jeg også i fremtiden vil kunne ta i mot kunder langveisfra. Jeg tror ikke at messer kommer til å bli stort igjen på lang tid, og nå kan jeg i alle fall tilby et alternativ til kunder som ønsker å booke digitale møter med meg, forklarer Sjödin.

"I 2022 skjer det - og da er jeg klar"

Da vi sist snakket med Sjödin, fortalte hun om målet å nå en omsetning på 4 millioner kroner innen 2022. Om hun ikke er der helt ennå - er ikke veien til målet lang.

Jeg er kanskje ikke helt der ennå, men ikke langt i fra. Derimot har jeg den siste tiden lagt grunnen for en ennå høyere og raskere tilvekst og omsetning. Jeg har bygget en stabil grunn med flere ansatte, hvor jeg tidligere kun hadde én i personalet. Nå har jeg fem deltidsansatte som kan arbeide mer etter behov. Jeg har videre bygget opp et parallelt pakkestudio, hvor flere av mine ansatte jobber selvstendig. Dette for å kunne fristille mer tid til meg selv. Videre har jeg byttet flere av mine produsenter, og med dette både fått enda høyere kvalitet, samt senket produktkostnadene, sier Sjödin, og fortsetter:

Omsetningen for året 2020 ble på 2,3 millioner. Hittil i år ligger den på 2,5 millioner, så det blir nok en liten økning. Det har vært litt stille i mange fysiske butikker i år, men trolig blir høsten og julen bra. Jeg tar det med ro, for jeg vet at i 2022, da kommer jeg. Da skjer det, og da er jeg klar!

Rustet for global handel

Emma Sjödin Design er et lite, svensk selskap - med store kundegrupper. Spesielt i Norge har hun en stor fanskare, men i løpet av de siste årene merker hun også interesse fra andre deler av verden. Nettbutikken er nå rustet for global handel.

Våren 2021 gjorde jeg nettbutikken tilgjengelig for global handel i flere valutaer, for eksempel USD. I prinsippet kan jeg nå ta i mot bestillinger fra hele verden. Først og fremst er det kunder fra Europa som handler, men seg har også fått ordre fra USA, Canada, Australia, Sør-Amerika og Russland. Disse kundene har i prinsippet utelukkende funnet meg gjennom Instagram. Nå har til og med butikkene begynt å finne frem til meg, og i det siste har jeg fått to nye forhandlere på New Zealand, sier Sjödin.

For den globale oppmerksomheten takker Sjödin sine ambassadører på Instagram, som må sies å være selskapets hovedsakelige markedsføringskanal.

Høsten 2021 har gründeren planlagt en etterlengtet tur til Norge, hvor hun skal besøke flere av sine forhandlere.

Jeg har mange fine kunder i Norge. Både privatpersoner og butikker. Under denne krisen med Covid-19 har de støttet meg, og jeg vil nå gi litt kjærlighet tilbake. I løpet av en uke skal jeg besøke flere fine forhandlere, og blir å finne i deres butikker for å møte kundene. Både gamle forhandlere og nye. Senere skal en av mine venner og Instagram-ambassadører, Eva M. Aasheim som driver kontoen Levepaalandet, arrangere et Instagramtreff med bare mine ambassadører. Dette blir så veldig trivelig, avslutter Sjödin.

Del artikkel: