Åtte av ti nordmenn vil handle like mye eller mer på nett fremover, viser en fersk undersøkelse fra YouGov på oppdrag fra Vipps. Nå vil Vegard Heir, leder for salg og kunde i Vipps, utfordre nettbutikkene til å skape julestemning digitalt.
I følge YouGov-undersøkelsen svarer også en av fire at de vil handle på nett under Black Friday, hvorav flesteparten ligger i aldersgruppen 15-29 og 30-39 med henholdsvis 44 og 42 prosent av de spurte. Sannsynligheten er dermed også høy for at netthandelen vil nå nye rekorder under årets julehandel.
Nettbutikken blir i større grad utstillingsvinduet fremover, og jeg vil utfordre varehandelen til å gjøre seg flid med å lage en hyggelig julestemning også der. Vi skal på vår side sørge for betalingene på nett går minst like enkelt som å tæppe kortet i de fysiske terminalene, sier Vegar Heir i Vipps, i en pressemelding.
"På tide å kvitte seg med e’en i e-handel"
Nordmenns økende appetitt for netthandel bekreftes også av omsetningsrekord for Vipps på nett i tredje kvartal. I denne perioden var det 400 000 flere nordmenn som brukte Vipps til å betale på nett mot tilsvarende tid i fjor. Samtidig har antallet nettbutikker som tilbyr Vipps mer enn doblet seg.
Det blir stadig vanskeligere å drive butikk uten å være god på nett, og vanskeligere å drive nettbutikk om du ikke er god på utsjekk med enkel betaling og rask levering. Kundene forventer en smidig handleopplevelse fra sofakroken, hvor det er minst like enkelt å betale som i butikken, sier Vegar Heir.
Selv om aldersgruppen 15-29 utgjør den største andelen av dem som bruker Vipps til å handle på nett, skal veksten være størst hos de over 60 år. Her ser Vipps mer enn en dobling.
Skal du drive handel i dag må du være til stede i flere kanaler. Det er på tide å kvitte seg med e’en i e-handel, sier Heir, og legger til:
Nye omsetningsrekorder for netthandelen, kombinert med en større bredde av butikker som selger sine varer og tjenester på nett, gjør at skillet mellom fysisk handel og netthandel viskes ut, og for varehandelen er det stadig viktigere å skape gode kundeopplevelser med digital betaling både på internett og i fysiske butikker.