Nesten én av ti 16–24-åringer mener de har blitt lurt til å kjøpe noe på internett det siste året. Det viser en undersøkelse fra Medietilsynet.
Tallene viser at det er viktig å utvikle kritisk medieforståelse fra tidlig alder, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Fire prosent av alle nordmenn oppgir å ha blitt lurt til å kjøpe noe på internett det siste året, men den unge aldersgruppe skiller seg ut. Her oppgir ni prosent å ha blitt lurt til å kjøpe noe på nett.
Fra våre undersøkelser ser vi også at yngre sliter mer enn andre grupper med å skille reklame fra redaksjonelt stoff. Det bygger opp om behovet for å styrke denne gruppens digitale dømmekraft og kritiske medieforståelse, sier Velsand.
Forbrukerrådet mener kommersielt press, særlig rettet mot barn og unge, er en stor utfordring.
Når vi legger til at denne aldersgruppen har større vanskeligheter med å gjennomskue reklame forkledd som redaksjonelt stoff, er det oppskriften på å bli lurt. Det er urovekkende at dobbelt så mange i alderen 16-24 år som i befolkningen generelt mener de er blitt lurt til å kjøpe noe. Næringsdrivende som markedsfører seg mot barn og unge, må sørge for at det kommer tydelig frem at det faktisk er snakk om reklame, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.