I går, den 29.januar, gikk B2B Online av stabelen i Oslo for første gang, hvor bransjefolk samlet seg for å lære mer om salg til bedriftsmarkedet på nett.
B2B er et marked som henger langt etter når det kommer til digitalisering, og B2B Online er en arena som skal bidra til å rette mer fokus mot dette. Eventet ble i første omgang startet i Sverige av Avensia, som også var til stede under onsdagen, men nå har Ehandel tatt over som arrangør sammen med Virke.
Norges første B2B Online tok derfor sted i Virke sine lokaler på Solli Plass i Oslo, hvor både norske og svenske foredragsholdere delte sin kunnskap, spiste lunsj og minglet med andre i bransjen som møtte opp for å lytte.
Blant annet kunne Bård Larvoll fra Yggdrasil Data Plattform fortelle oss om hva som skiller B2C fra B2B, slik som at forbrukere ofte søker en opplevelse i større grad når de handler enn hva bedriftskundene gjør. Han trakk også frem Amazon Business, som har tatt store markedsandeler i dette markedet siden 2015. I følge Larvoll er dette en vekstrakett som mange ikke har hørt om.
Nils Høgevold, som blant annet er foreleser innen salgsledelse ved Høyskolen Kristiania var også på plass under B2B Online for å snakke om hvorvidt selgeren vil være like viktig i fremtidens digitale verden, noe det var ulike meninger om i salen.
Samtidig lærte Christer Petterson fra Hultafors Group oss mer om innholdsmarkedsføring, og hvorfor det er viktig i bransjen. Petterson har mer enn 15 års erfaring innen innholdsmarkedsføring, digital markedsføring og netthandel fra selskaper som IDG, Eniro, Apollo Travel Group og Arvato.
Andre som holdt foredrag var Magnus Bakken, som leder netthandelen i byggevareselskapet Optimera og Finn Magnus Torall, som har grunnlagt den suksessfulle nettbutikken Milrab.no. Milrab opererer like mye i B2C- som B2B-markedet, hvor selskapet selger utstyr innen militær, trening og villmark. Torall snakket i sitt foredrag om tre ting - kundeinnsikt, tilpasning og kommunikasjon - som han mener er spesielt viktige faktorer å ha på plass om man skal lykkes med B2B-handel på nett.
På tampen av dagen var det Ørnulf Kiær fra Elektroimportøren sin tur til å snakke om hvordan selskapet jobber for å gjøre forbrukeropplevelsen med å kjøpe elektromateriell, varme og belysning gjennom elektrikertjenester problem- og risikofritt, samt hvordan de kombinerer B2C- og B2B-salg.
Johanna Allhorn, sjefsredaktør i Ehandel og Gerhard Anthun, leder for Virke e-handel, var konferansierene som tok oss gjennom dagen med introduksjoner av foredragsholderne og sørget for at alle deltagere hadde det bra. Takk for denne gang!