I en av klagene sendt til MFU kan vi blant annet lese:
Poster stories og innlegg på sin instagram-konto hvor de promoterer mengdevis med godteri. De markedsfører seg mot barn og ungdom. Det var flere kommentarer på instagraminnlegget deres om at de burde holde seg for god til slik, at å selge godteri til barn i lekebutikk. Kommentarene de fikk på innlegget slettet de, og nå er det ikke mulig å legge igjen kommentar på brukeren deres.
Andre gang på kort tid
I sine vedtak skriver MFU at markedsføringskampanjen, som ble postet på Instagram av Lekia Bodø, er i strid med deres retningslinjer.
Produktutvalget, den aktuelle bruken av Instagram og de anvendte virkemidlene tilsier at utvalget vurderer markedsføringskampanjen til å være i strid med forbudet mot markedsføring overfor barn, jf. retningslinjenes pkt. 2, skriver MFU i vedtaket.
Utover det har det kommet inn enda en klage på hvordan Lekia Candy Pops Vinterbro har markedsført seg via Tiktok, samt tre tilfeller om hvordan butikkene i Byporten, Roseby og Tønsberg stiller ut produktene i butikken.
Dette er andre gang på kort tid MFU slår ned på lekebutikker for deres markedsføringskampanjer på sociala medier, samt oppstillingen av søtsaker i butikkene. I forrige uke var det kjeden Ringo, som har over 150 butikker i Norge, som endte opp i søkelyset etter lignende klager.
LES OGSÅ: Leketøykjempen felles av to vedtak fattet av MFU: "Beklager på det sterkeste"