– Uten rådgivningen og tjenestene fra Bring hadde vi ikke opplevd denne suksessen, fastslår Kelvin Raymond, netthandelssjef i Hyttetorget.
Norges eneste hyttebutikk-kjede har hovedkontor i Sandefjord, 11 egne butikker og forhandlere rundt om i landet, i tillegg til nettbutikk. Nettsalget var imidlertid forsvinnende lite fram til 2021, da de bestemte seg for å lansere en ny og bedre netthandelsplattform.
– De første månedene gikk over all forventning. Men vi var likevel nybegynnere i netthandelsfaget, og trengte all hjelp vi kunne få.
Tydelig informasjon om frakt og retur
Kundekontakten deres i Bring satte dem derfor i kontakt med netthandelsrådgiver Kjersti Pedersen – som også leder Brings jevnlige forbrukerundersøkelser blant nordiske netthandelskunder, Bring Research.
– Kjersti har hatt to gjennomganger av nettbutikken, og har presentert veldig konkrete og nyttige forbedringsforslag. Og siden alle rådene er kunnskapsbaserte, har vi bare sittet og nikket – og implementert alt hun har foreslått, smiler Raymond.
Det første grepet de gjorde, var å få inn informasjon om pris på de ulike fraktalternativene allerede på nettbutikkens forside.
De fikk også på plass en enkel, selvbetjent returløsning.
– Dette ga en umiddelbar økning i kunder som valgte å få produktene sendt framfor å hente i butikk, forteller netthandelssjefen, og fortsetter:
– Returløsningen har vist seg å være fantastisk for vårt formål. I tillegg til at det trygger kundene, får vi nesten ingen returspørsmål lenger, noe som sparer oss for masse arbeid.
Les mer om hvordan du vinner kunder på god retur.
Nylig har de fått opp en egen informasjonsside om de ulike frakt- og leveringsmetodene.
I tillegg vil kundene snart bli presentert for leveringsalternativer, fraktpris og estimert ankomsttid allerede på produktsiden. Informasjon om hvilken type kjøretøy pakken blir levert med, blir også snart tilgjengelig, for å gi kundene muligheten til å velge utslippsfri levering.
– Mange av produktene våre har en tydelig miljøprofil, og da er det også fint å kunne gi kundene dette valget, påpeker Raymond.
Imponert over Brings checkout-team
I løpet av de to årene med ny og forbedret nettbutikk, har Hyttetorget opplevd en økning i netthandelen på 150 prosent. Det har kompensert for de krevende tidene som varehandelen nå er inne i – og har gjort at omsetningen har holdt seg stabil.
Nå satser de ytterligere på nettsalg.
– Ambisjonen for 2024 er en dobling i netthandelen – og en vekst i den totale omsetningen på ti prosent.
Raymond roser også Brings checkout-team, som både har gitt gode råd om kasseløsningen og hjelp til å implementere de nye funksjonene og API-ene.
– Alt har gått veldig smidig, og siden vi har direkte kontakt med checkout-teamet, har alle spørsmål blitt besvart veldig raskt. Det er utrolig luksus, og egentlig ganske unikt.
Tilbyr gratis helsesjekk av kasseløsningen
Å hjelpe nettbutikker med å lykkes er en viktig del av Brings arbeid. Undersøkelser viser at det er mye å hente på å forbedre nettopp kassen: Globalt
er det gjennomsnittlige frafallet i checkout-løsningen på hele 70 prosent.
Det er grunnen til at Bring har etablert et dedikert checkout-team som sitter klare til å gjøre en gratis «helsesjekk» av nettbutikken din – basert på de uavhengige forbrukerundersøkelsene fra Bring Research.
– For å få flere gjennom kassen er det avgjørende å ha kunden i fokus. Vi har mye kunnskap om hva nordiske netthandelskunder vil ha, og om hvilke grep som har effekt på nettbutikkens omsetning, sier Nicklas Brandal, rådgiver i Brings checkout-team.
Rådgiver Kjersti Pedersen roser Hyttetorget for å være framoverlente og raske med å gjøre de anbefalte endringene.
– De er også et godt eksempel på at forholdsvis enkle grep kan ha stor effekt. God informasjon om pris, levering og retur gir kundene trygghet – og kan være det som er avgjørende for om de fullfører kjøpet, oppsummerer Pedersen.