Det finnes nok av gode tips som har høy kompleksitet og som kommer med større utviklingskostnader eller innkjøp av nye verktøy. Her deler jeg først åtte gode tips – alle med lav kompleksitet og som de fleste kan gjennomføre uten utviklere.
Hvis du jobber med brukeropplevelse, UX, synes du kanskje disse tipsene er "basic", men svært mange nettbutikker blir bedre av å sjekke at de følger nettopp disse rådene.
La oss først ta en titt på sidesøket. Her får du fire konkrete råd som vil sikre at kundene enklere og raskere finner frem til produktet de er på jakt etter. Deretter tar vi en titt på kategorisider, filter og en svipptur innom forsiden.
1. Sidesøk: Tillat mindre stavefeil, såkalt "fuzzy match"
Svært mange sidesøk gir null resultater om søkeord eller frase ikke matcher perfekt med produktnavn eller annen data som er indeksert for søketreff. Det finnes ofte en innstilling i e-handelsplattformen som tillater feil. Dette kalles "fuzzy match".
Det kan være du har en checkboks for det, og da vil funksjonaliteten være forhåndsinnstilt. Er du enda heldigere kan du selv definere hvor mange feil som kan tillates. Da kan du selv prøve deg frem til du finner riktig balanse for din butikk. En konservativ form for fuzzy match er uansett å anbefale.
Eksempel:
- Søk på “baderomvifte” gav 0 treff
- Søk på “baderomsvifte” gav mange treff
2. Sidesøk: Indekser synonymer
Noen ganger er vanlige feilstavelser så alvorlige at de ikke kan rettes med fuzzy match, for da blir søket så raust at søkeresultatlisten gir dårlig verdi. Da kan du hjelpe brukerne ved å indeksere feilstavelen som et synonym til korrekt stavelse.
Ofte bruker folk forskjellige ord for å beskrive samme gjenstand eller tjeneste. Det er også vanlig for mange å bruke engelske ord selv om det finnes norske. Både for stavefeil og synonymer er det kjekt å finne ut av hvilke søkeord eller fraser som har gitt null resultater i ditt søk. Skulle disse gitt treff bør du indeksere synonymet.
Det er viktig å ikke bli for ivrig når det kommer til indeksering av synonymer. Hvis du driver en garnbutikk bør du for eksempel ikke indeksere at "cashmere = ull". Da fjerner du nyanser som er viktige for dine brukere, og søkeresultatene vil ikke gi god relevans. "Blue = blå" er på den andre siden helt bankers.
Eksempel:
- Søk på “finlandshette” gav 0 treff
- Søk på “balaclava” gav mange treff
3. Sidesøk: Erstatt auto-resultater med auto-søkeforslag
Bruk av auto-resultater i sidesøket er svært utbredt. Det betyr i praksis at en seksjon nedenfor søkefeltet fyller seg med produktforslag så fort du begynner å skrive i søkefeltet. Dette er ofte distraherende og anbefalingene har dårlige forutsetninger for å treffe, før søkeord eller frase er ferdig skrevet.
Selv da er det liten sjanse for at produktene som presenteres er en god match. Unntaket er for butikker med svært få produkter eller når søket er veldig spesifikt. Dette betyr i praksis at du bruker verdifull plass og oppmerksomhet på å vise brukeren produkter som er irrelevante og kanskje enda verre, potensielt gi inntrykk av at du ikke har det brukeren ser etter.
Jeg anbefaler derfor å bytte auto-resultater med auto-søkeforslag, som for eksempel produkttype, kategorier eller subkategorier. Dette er hva Google gjør i sitt søkefelt. Det er plassbesparende og gir brukeren assistanse til å velge et godt søk som passer med deres intensjoner. Jobben du har gjort med indeksering av synonymer vil også komme til nytte her.
Eksempel:
Søk på skru…
Viser 4 skruepakker
eller:
skruer kategori
skrueforsats produkt
Hvordan velge riktig skrue? artikkel
Treskruer subkategori
Stålskruer subkategori
Gipsskruer subkategori
Betongskruer subkategori
4. Sidesøk: Indekser og presenter artikler
Mange nettbutikker har gjort en solid jobb med produksjon av brukervennlig innhold for å tiltrekke seg organisk trafikk og utløse salg, men så glemmer de å gjøre dette innholdet tilgjengelig for brukere som allerede er på nettsiden.
En typisk forglemmelse er at sider og artikler ikke er indeksert i sidesøket eller at treff på disse ikke presenteres for brukeren på en god måte (typisk fordi auto-resultater tar all oppmerksomhet).
Legg artikkelen “Hvordan velge riktig skrue?” synlig som en lenke i sidesøk på “skruer”.
5. Kategorisider: Link til relevante artikler i kategoribeskrivelsen
Dette tipset handler om det samme som forrige tips. Få mest mulig ut av jobben du allerede har gjort med godt innhold!
Det er typisk å se butikker lage gode guider til hvordan man skal velge produkter, men på kategorisiden for denne produktgruppen er ikke guiden tilgjengelig. Man har altså bare tenkt på andre kanaler og glemt butikken.
Legg en tydelig lenke til guiden i kategoribeskrivelsen, så hjelper du dine brukere med å komme i havn med et kjøp.
6. Kategorisider: Sortering av produkter
Har du mange produkter er dette særlig viktig. Førsteinntrykket brukeren får når de lander på en kategoriside eller en annen side med sortering teller! Mange butikker lar standardutlisting være dato (nyeste) eller alfabetisk utstilling.
Her er det mange individuelle hensyn å ta, så det finnes ikke en anbefaling som passer alt. Du bør tenke gjennom hva som er best for hver landingsside. "Bestselgere" kan være bra, men en slik innstilling gir heller ikke alltid best mulig utlisting.
Om du har kapasitet til å kuratere litt manuelt, så er dette supert, hvis ikke må du kanskje få en utvikler på banen og finne en formel som passer dere bra, for eksempel basert på konverteringsrate, marginer, varelagerstatus eller lignende.
7. Filtre: Ikke lukk filtre før brukern har gjort alle sine valg
Dette kan være så irriterende! Du har lyst til å se produkter fra merke X, Y og Z og så lukker filteret seg etter X. Så må du gjøre hele prosessen på nytt to ganger til.
Hvis du har mange filtre og filterverdier, la brukeren aktivere filtre når alle valg er gjort. Husk at alle filtervalg skal være synlig og lett tilgjengelig for fjerning også.
8. Forsiden: Ha fokus på brede innganger og vis kategorier på mobil
Dette er en gjenganger! Forsiden skal ved et enkelt overblikk og en kort scroll gi brukerne en god oversikt over bredden i ditt sortiment. Forsiden bør derfor domineres av inngangsporter til viktige landingssider som hovedkategorier.
Dette er særlig viktig for mange nettbutikker som skjuler kategoriene bak en hamburgermeny på mobil. Altfor mange butikker bruker forsiden til å vise masse enkeltprodukter. Hvis du bruker produktkaruseller med kategorifokus, så det det viktig at du har en tydelig “Vis hele kategorien” knapp.