Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Enormt gap mellom forventninger og faktiske rabatter i Black Week

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Dessuten er tillit viktigere enn noensinne i prismarkedsføringen.

ANNONSE

Startskuddet for årets tilbudsbonanza har allerede gått – og straks leser vi 24. november på kalenderen. Prisjakt har som vanlig tatt frem lupen og sett på flere tematikker i årets Black Week-rapport.

I en tid hvor privatøkonomien er mager ser det imidlertid ut til at kjøpelysten forblir. I alle fall hva gjelder de gode kuppene.

Men i jakten på de gode kuppene er tillit en viktig faktor. Ifølge Prisjakts undersøkelser er det flere enn noensinne som i svært liten eller ganske liten grad stoler på at butikkene og at deres tilbud er reelle, gode salgstilbud. Hele 60 prosent av de spurte svarer nemlig dette.

Da er det viktigere enn noen gang å være tydelig i sin kommunikasjon til kundene når det kommer til prismarkedsføring. Består kundegruppen din av godt voksne, er det desto viktigere.

Tilliten er høyest blant de yngste, mellom 18-29 år, der halvparten svarer at de enten har tillit eller har en middels oppfatning. Andelen som stoler svært lite på butikkene er signifikant lavere blant de yngste.

Andelen med lavest tillit er størst blant de over 60 år. Undersøkelsen avdekker dessuten at menn i betydelig grad stoler mindre på prismarkedsføringen enn kvinner, skriver Prisjakt i sin Black Week-rapport for 2023.

Det må likevel understrekes at tilliten til norske nettbutikker er høy. Kun én prosent planlegger å handle i utenlandske nettbutikker under Black Week, mens hele 7 av 10 vil handle utelukkende i norske nettbutikker i samme periode. 24 prosent svarer at de vil handle i både norske og utenlandske nettbutikker.

"Lurepriser"

I jakten på de gode tilbudene må man dessuten huske å se saken fra begge sider. Det som blir presentert som et "ellevilt tilbud", vil kanskje imponere kundene overraskende lite.

For de har høye forventninger. Prisjakt beskriver gapet mellom forbrukernes forventninger til rabatter, og rabattnivået de faktisk møter under Black Week, som enormt.

I fjor var det gjennomsnittlige rabattnivået på produkter på tilbud 16 prosent for alle varer i alle kategorier, opp fra 13 prosent i 2021, mens befolkningen – i år som i fjor - forventer en rabatt på opp mot hele 50 prosent for at kjøpet skal bli ansett som attraktivt, skriver Prisjakt.

Tall fra Prisjakt viser dessuten at hele 10 prosent av alle varene som ble markedsført med rabatterte priser under Black Friday i fjor, var det de velger å kalle "lurepriser". Altså, prisene ble satt opp i forkant av Black Week, for deretter å settes ned igjen under kampanjeperioden.

Dette er utvilsomt noe mange forbrukere har fått med seg – så her gjelder det å være tydelig, ærlig og konkret i kommunikasjonen rundt rabatterte varer.

Her er vårt forslag: En rettledning om at man skal bruke betegnelser som «billigste førpris» eller «laveste pris siste 30 dager» ville gjort det enklere for forbrukerne å orientere seg i prisjungelen, mener Prisjakt.

Del artikkel: