Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Estrid styrker nettbutikken – men satser også på B2B ute i Europa

Nico Morga Alden, markedsføringssjef i Estrid.
Foto: Estrid
Elisabeth Dahl Skjervheim

Med på laget har de en nyansatt, amerikansk markedsføringsstjerne.

ANNONSE

Estrid ble grunnlagt i 2019 av Amanda Westerbom, Ben Eliass og Alan Aygun. Ben Eliass har vært nettbutikkens administrerende direktør siden starten.

Selskapet selger hippe, fargerike barberhøvler til kvinner på abonnement. I fjor omsatte de for 430 millioner svenske kroner - mot 227 millioner året før.

Driftsresultatet viste imidlertid et betydelig underskudd på -185 millioner svenske kroner. Året før var underskuddet på drøyt -76 millioner. Underskuddet ble altså mer enn fordoblet.

Selskapet er nå til stede i totalt 14 vesteuropeiske markeder og har lokalisert elleve av disse med lokale oversettelser.

Styrker netthandelen

For å ta Estrid til neste nivå har de nå ansatt en stjerne fra metropolen New York som ny markedsføringssjef for Estrid.

Hun heter Nico Morga Alden og har de siste 20 årene ledet markedsføringen for store skjønnhetsselskaper på den andre siden av Atlanterhavet. Senest ledet hun markedsføringsteamet hos Makeup by Mario. Men på CV-en hennes står også toppstillinger hos skjønnhetsmerker som LVMH, Estee Lauder og Shiseido.

Nå skal nettbutikken utvides, optimaliseres og videreutvikles. Det skal bli mer attraktivt og opplagt å kjøpe barberhøvler direkte over den digitale disken, i tillegg til kjernevirksomhetens abonnementstilbud.

E-handel vil alltid være et av våre viktigste forretningsområder, ettersom vi er et abonnementsmerke. Det vil også gjelde når vi nå satser B2B (med salg til forhandlere i flere europeiske land), sier Nico Morga Alden og fortsetter:

I dag har vi få kunder som kommer tilbake til netthandelen regelmessig. Vi ønsker at kundene våre skal interagere enda mer med varemerket Estrid, og da mer i et e-handelsmiljø enn i vårt eksisterende abonnementsmiljø. Vi kommer derfor til å utvide e-handelen vår og gjøre den til en ekte kundeopplevelse, ikke bare en abonnementsportal.

Hvorfor er det viktig?

Fordi vi har mye arbeid å gjøre når det gjelder å bygge Estrid som en "livsstilsmerkevare" for å vinne markedsandeler i Europa. Det handler om å forbedre opplevelsen av Estrid. Du bør se på Estrid som et varemerke, mer enn som et abonnementsprodukt.

Kundeklubben skal imidlertid også styrkes. Det skal også etableres et lojalitetsprogram - med kampanjetilbud og forhåndsvisning av nye produktlanseringer for de mest lojale abonnentene.

Økt satsning på B2B

Målet er også å raskt øke fokuset på salg av barberhøvler til forhandlere i Europa. I dag selger selskapet sine barberhøvler til skjønnhetsnisjeforhandleren Boots i Storbritannia, i tillegg til de tyske forhandlerne Rossmann og DM, samt til for eksempel den danske skjønnhetsgiganten Matas.

Forbrukerne vil kunne komme tettere på produktene i de fysiske butikkene i Europa - de vil kunne kjenne og ta på barberbladene. Tanken er å skape et mer intimt kundeforhold. Men også å øke bevisstheten om varemerket.

Del artikkel: