"Beste påskehandel noensinne"
Europris omsatte i første kvartal i år 2 026 millioner kroner, hvilket er en økning på 4,8 prosent opp fra 1 932 millioner kroner samme periode i fjor.
EBIT havner på 107 millioner kroner, ned fra 145 millioner første kvartal i fjor. Også EBIT-marginen taper seg til 5,3 prosent, ned 2,2 prosentpoeng. Nettoresultat viser 47 millioner kroner, ned fra 71 millioner kroner samme periode i fjor.
Vi er fornøyde med enda et solid salgs kvartal, inkludert vår beste påskehandel noensinne. Kampanjesalg fortsetter å drive vekst - spesielt produkter fra forsiden av markedsføringsbrosjyren, og folk fortsetter å sette pris på Europris' egne merkevarer, kommenterer administrerende direktør i Europris, Espen Eldal, i en melding.
Denne utviklingen fortsetter å gjenspeile forsiktige og prisbevisste forbrukere – og Europris demonstrerer igjen relevansen av sitt konsept med sterke kampanjer og lave priser på produkter folk trenger i hverdagen, fortsetter han.
Nordisk ekspansjon med ÖoB
Om utsiktene sier Eldal at man forventer fortsatt forsiktige forbrukere, spesielt i første halvdel av året.
Dessuten blir konsernets transport fra Asia fremdeles omdirigert rundt Kapp det gode håp grunnet situasjonen i Rødehavet. Dette skal imidlertid ikke ha påvirket leveransen i betydelig grad, og sommersortimentet er på plass.
Vi ser frem til den endelige avslutningen av transaksjonen med ÖoB og til å komme i gang med integreringen. Styret og ledelsen i Europris er trygge på at en vekstreise med en nordisk ekspansjon vil skape betydelig aksjonærverdi i årene som kommer, skriver selskapet i meldingen.