ANNONSE

Etablerer to butikker – gjør knallsuksess med nytt produkt: "Vekst på 400 prosent"

Daglig leder i Woolland, Siri Sørflaten, og markedssjef Tove Johannesen.// Foto: Woolland
Erfarer at det lønner seg å etablere fysiske punkter for å komplementere nettbutikk og wholesale.
Linn Adine Andersen

Årets første seks måneder har vist seg å være svært gode for norske Woolland. Selskapet som selger ullklær til hverdagsbruk vokser i alle bauger og kanter, og et nytt satsingsområde har vist seg å være svært lønnsomt.

Woolland har nemlig produsert en rekke nye shortser – og kategorien har vokst hele 400 prosent på nett sammenlignet med fjoråret.

Vi er jo kjent for ullklær, spesielt er vi sterke på høst og vinter. Men ull er supert å bruke også om våren og sommeren, forteller Tove Johannesen, markedssjef i Woolland, før hun fortsetter:

Vi har hatt et fåtall produkter også på denne siden av året som ikke har ull i seg, eller at produktet har noe ull i seg. Shorts er en av de kategoriene vi har jobbet mye med denne sesongen, og vi satte et mål om å doble antallet solgt i år mot samme periode i fjor.

Og før sesongen er over er Woolland allerede utsolgt for flere av shortsmodellene.

Vi opplever en vekst hittil i sesongen på 400 prosent på shorts. Det er vi foreløpig godt fornøyd med. Det er gøy å se at flere kunder foretrekker sommerklær fra Woolland, legger hun til.

Størst kundegruppe i Oslo

Men, en får håpe ulltøyprodusenten har en god del shorts igjen på lager. For om en knapp uke åpner Woolland popup-butikk på Paleet i Oslo – hvor de skal leie butikklokale frem til neste år, i midten av januar 2025.

Vår største kundegruppe befinner seg i Oslo og da er det relevant å teste ut butikk i Oslo sentrum. Her kan våre trofaste kunder finne oss veldig sentralt, men også nye kunder som ikke har vært innom våre andre butikker på Lilleaker, Storo og Sandvika, samt turister som ofte befinner seg i Oslo sentrum i løpet av sesongen, sier Johannesen.

Woolland håper popup-butikken vil økte tilgjengeligheten av merkevaren mot deres kunder.

Hvordan vurderer dere risikoer mot gevinst når dere skal åpne en popup?

Det er flere gode grunner til å ha en popup-butikk. Vi får testet et nytt område og vi får markedsført merkevaren veldig sentral. Når det gjelder gevinst så er jo det selvsagt målet, men det vil jo tiden vise og vi kan gjøre en vurdering om å utvide tilstedeværelsen på lokasjon.

I tillegg til sine hittil tre butikker driver Woolland nettbutikk. Så langt i år viser nettbutikken størst vekst mot fjoråret, med en økning på 34 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Men også deres fysiske butikker og wholesale viser en økning på henholdsvis 16 og 15 prosent.

Vi jobber kontinuerlig med å utvide butikkmassen vår både i Oslo og i de andre store byene i Norge. Det gjør vi fordi vi ser at det lønner seg sammen med tilstedeværelse av nettbutikk og wholesale distribusjon, sier Johannesen.

Nok et tilskudd i høst

Popup-butikken som straks står klar for åpning er imidlertid ikke Woollands eneste butikksatsing.

Til høsten åpner de enda en permanent, fysisk butikk, på Nordstrand i Oslo.

Vår neste nye butikk vil være på Sæter på Nordstrand. Der har vi hatt en popup-butikk for noen år tilbake og nå gleder vi oss til å invitere alle våre trofaste kunder fra Nordstrandsområdet til en helt ny butikk i slutten av september, runder Johannesen av.

Del artikkel: