Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Etter 25 år byttes merkingen ut - her er de nye reglene

therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

Slutt på A+++.

ANNONSE

De som selger produkter som hvitevarer eller TV-er er nok kjent med energimerkingen på disse maskinene. Denne ordningen har lenge vist hvor energieffektiv en vare er på en skala fra den beste karakteren A+++ og ned til D. Men nå byttes ordningen ut.

EUs energimerking har eksistert i 25 år, og i løpet av den tiden har produkter blitt mer energieffektive. Dette er bakgrunnen for at energimerkingen nå skjerpes. Siden 1. mars er det skalaen A til G som gjelder, mens karakterene A+++/A+ forsvinner.

Produktene i butikk vil få nye etiketter og en QR-kode, som er koblet til EUs database for energimerkede produkter der forbrukeren finner mer informasjon om produktet. Samtidig gjelder energimerkingen også for nettbutikker, som nå må vise hele skalaen på hvert produkt. Tidligere er det kun den aktuelle energiklassen som har vært nødvendig.

"Rom for videre produktutvikling"

Elektrokjeden Power ser positivt på den nye energmerkingen, som de tror vil gjøre det enklere for kundene å se forskjell på produktene.

De siste årene vi sett eksempler på energimerkinger som A++++ , og det har vært vanskelig å forstå forskjellen på de ulike produktene da skalaen ikke gikk høyere. Med den nye skalaen vil det ikke lenger være noen plusser, ettersom kravene for å oppnå A vil bli vanskeligere for produsenter å oppnå, forteller kommunikasjonssjef i Power, Siri Røhr-Staff.

Den nye energimerkingen er imidlertid ikke en entydig skala som sier at tidligere A-merkede produkter nå er B. Det avhenger av den enkelte produktgruppen.

Som utgangspunkt har det blitt prøvd å gjøre det svært vanskelig å få et A-energimerke. Hensikten er å gi rom for videre produktutvikling. Samtidig er det viktig å understreke at selve produktet ikke har blitt dårligere eller mindre energivennlig. Det er bare merkingen som er blitt strammet inn mye, slik at den er mer oppdatert i forhold til produktene som produseres, sier Powers kommunikasjonssjef.

Innføringen av energimerker med den nye skalaen inkluderer produkter som kjøleskap, vaskemaskiner, TV, skjermer og lyskilder.

Del artikkel: