Den norske 350-kronersgrensen har lenge vært omstridt, men 1. april stod den for fall til handelsbransjens store glede. Det betyr at norske forbrukere nå må betale moms fra første krone på alle varer som kjøpes fra utlandet. Endringen skal i følge enkelte norske nettbutikker allerede ha vist positiv effekt.
Sminkegiganten Blivakker kunne samme dag som grensen ble fjernet varsle oppgang i salget - en utvikling som også skal ha fortsatt i de påfølgende dagene.
Allerede samme dag, altså onsdag 1. april, kunne vi på Blivakker se en ganske tydelig og merkbar oppgang. Denne har fortsatt ut hele forrige uke og helgen. Når det blir enda mer allment kjent så vil jeg tro at de aller fleste i varehandelen vil oppleve en svært hyggelig oppgang på sikt, skriver gründer Einar Øgrey Brandsdal i et innlegg på Linkedin.
Også den digitale hudpleietjenesten Skincity kan bekrefte at salget har økt i April, spesielt under onsdag for en uke siden.
Vi tror også dette delvis er årsak i fjerningen av 350 kroners grensen. Våre eksisterende kunder vet at vi er norske og at de aldri får noen ekstra kostnader ved å handle fra oss, mens nye kunder som er usikre henvender seg til våre hudterapeuter for å høre om de vil bli ilagt avgifter. Derfor har vi begynt å kommunisere på siten vår og i kommunikasjon til våre kunder at vi er norske og ingen avgifter vil tilkomme på deres handel hos oss. Det skaper mye trygghet og tillit, sier Norgessjef Zrinka Wergeland, til Ehandel.
LES OGSÅ: Digital hudpleietjeneste vokser i Norge - sikter mot 50 millioner i år
Krise øker sminkesalget
Skincity-sjefen påpeker dog at økningen også henger sammen med coronasituasjonen, og viser til fenomenet fra Lipstick Indeks om at konsumenter gjerne unner seg sminkeprodukter som luksus når de står foran usikre og truende finansielle tider.
Ved tidligere resesjoner hvor folk frykter for jobb og inntekt så unner mange seg fortsatt den lille luksusen ved å investere i kosmetikk. Denne trenden så vi også når jeg jobbet i KICKS ved forrige finanskrise, og vi ser den helt tydelig også nå i Skincity, sier Wergeland.
Nettbutikken Blush opplever økt pågang på lik linje med de overnevnte sminkeaktørene, men mener det er vanskelig å si noe konkret om at det har noe med 350-kronersgrensen å gjøre.
Vi opplever økt trafikk og handel de siste dagene, men det gjorde vi også gjennom mars, sier Christine Stålnacke, kommersiell direktør i Blush.
"Det vil komme en tid etter Korona-krisen"
Den norske elektronikkjeden Elkjøp kan heller ikke si noe om hvordan det nye lovverket har preget salget på nåværende tidspunkt, men opplever for tiden en økt vekst på nett. Elkjøp stiller seg imidlertid svært positive til at grensen nå fjernes, og tror man vil se flere fordeler av dette når krisen er over.
Det kommer en tid etter Korona-krisen er over, og da vil dette være positivt. Vi ønsker at Norske og utenlandske aktører konkurrerer på samme vilkår, og jobber kontinuerlig med at vår nettbutikk skal være så enkel for kunden som mulig, og den beste. Dette vil igjen bidra til å øke sikringen av arbeidsplasser i Norge i fremtiden, noe vi ikke er alene om å ha som førsteprioritet, Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.
Før 350-kronersgrensen ble fjernet snakket vi med shoppingappen Wish, som har vokst seg store på småpakker under 350 kroner. Selskapet selger et bredt utvalg av både moteklær, elektronikk og tilbehør. Som utenlandsk aktør blir prisene på produktene deres dyrere enn hva de har vært før, men Wish uttrykte at de fremdeles vil kunne holde seg billige.
Vi jobber med prising internt og vil fortsatt være konkurransedyktige. Det kommer naturlig nok til å bli noe dyrere, men det er ikke snakk om en økning på 25 prosent, sa Norgessjef Håvard Stjernen, i et intervju med Ehandel for et par uker siden.
LES OGSÅ: Wish om fjerning av 350-kronersgrensen: " Vi er mer positive nå"
"Utrolig stor økning mot i fjor"
Coolstuff som i utgangspunktet er et svensk selskap, men med norsk filial, selger en rekke ulike produkter og kaller seg gadgetmekka. De er med andre ord norske når det gjelder 350-kronersgrensen og meddeler at kundene derfor ikke betaler noe ekstra ved å handle i deres nettbutikk. Selskapet har opplevd en sterk økning mot fjoråret den siste tiden.
Hvorvidt det er 350-kronersgrensen som ligger til grunn for den store økningen de siste ukene, eller om det er den merkelige situasjonen som vi befinner oss i - er ikke lett å si. Vi har hatt en utrolig stor økning mot i fjor - hvor salget av påskeegg er det som utmerker seg, sier Karoline Magnussen, Norgessjef i Coolstuff.