Den kjente og kjære katalogen til IKEA har inspirert kunder til å handle hos dem i 70 år, men nå blir den historie. IKEA kaller det en emosjonell, men rasjonell beslutning.
For både kunder og medarbeidere er IKEA-katalogen en publikasjon som bringer mye følelser, minner og glede. I 70 år har den vært et av våre mest unike og ikoniske produkter, som har inspirert milliarder av mennesker verden over. Å bla om til et nytt kapittel med vår kjære katalog er faktisk en naturlig prosess, siden medieforbruk og kundeadferd har endret seg. For å nå og samhandle med de mange menneskene, vil vi fortsette å inspirere med våre hjeminnredningsløsninger på nye måter, sier Konrad Grüss, administrerende direktør, Inter IKEA Systems B.V, i en pressemelding.
LES OGSÅ: IKEA kjøper tilbake gamle møbler - slik har det gått så langt
Allerede i fjor ble katalogen nedlagt i Danmark, men da var det ingen planer om å legge ned i Norge. Beslutningen om å ta farvel med katalogen nå, er en del av møbelkjedens omstilling om å bli mer digitale. I 2019 hadde IKEA mer enn fire milliarder besøk i nettbutikken sin.
Vi vil nå ta de neste skrittene for å forsterke IKEAs unike kunnskap om hjeminnredning, produkter og løsninger på best mulig måte. Men vi begynner ikke med blanke ark. I løpet av de siste årene har vi forvandlet mange aspekter av hvordan vi skal nå og samhandle med kundene våre, og jobben fortsetter for å finne nye måter, kanaler og formater for å inspirere og nå flere av de mange menneskene over hele verden, fortsetter Konrad Grüss.
Den første katalogen kom ut i 1951, hvor det ble trykt og distribuert 285 000 eksemplarer i Sør-Sverige. I 2016 nådde den sitt høydepunkt, med 200 millioner distribuerte eksemplarer på mer enn 50 markeder.