Under en tilsynsaksjon gjennomført av Forbrukertilsynet under Black Friday i 2022 fant man mulige brudd på markedsføringsloven hos de tre aktørene Traktøren, Kitchn og Christiania Glasmagasin.
Deres markedsføring skal ha vært villedende og i strid med markedsføringsloven fordi det ble tatt i bruk førpriser som tilsynelatende ikke var reelle. Dette har Forbrukertilsynet sjekket basert på prishdstorikken hos Prisjakt.
Bruk av førpriser som ikke er reelle vil gi forbrukerne et feilaktig inntrykk av at de gjør et bedre kjøp enn det som faktisk er tilfelle. Slik markedsføring vil lett være villedende og dermed ulovlig etter markedsføringsloven, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet har sendt brev til de tre aktørene med beskjed informasjon om funnene som ble gjort, redegjørelse for kravene i loven samt informasjon om Forbrukertilsynets sanksjonsmuligheter.
I brevet til Kitchn nevnes det dessuten at selskapet skal ha benyttet navnet "Black Weekend-salg" på en kampanje som varte lenger enn den gitte helgen. Dette går også under villedende markedsføring da det gir forbrukeren inntrykket av at man har dårligere tid enn hva man faktisk har.
Det er viktig at aktørene tar tak i det som er påpekt, og vi forventer at de innretter seg etter reglene vi har redegjort for i brevene, sier Rønningen.
Selskapene på rette opp i sin praksis og bekrefte at tilsvarende markedsføring ikke vil gjenta seg. Er de uenige i Forbrukertilsynets vurderinger må de gi en tilbakemelding innen den 10. mars.