Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Trosser boikott - Facebook slår ny rekord

Mark Zuckerberg
therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

Fortsetter veksten.

ANNONSE

For et par uker siden skrev vi om Bergans sin boikott av Facebook. Turtøysprodusenten er bare en av mange store merkevarer verden over, som har valgt å stanse sine annonser på Facebook. Hensikten har vært å få Facebook til å ta mer ansvar for hatefulle ytringer som spres på plattformen.

Til tross for at at rundt 1000 annonsører skal ha droppet Facebook den siste tiden, fikk selskapet et inntektsløft på 11 prosent til 18,7 milliarder dollar under andre kvartal. Det vil si nesten 170 milliarder norske kroner. I følge nettsiden Mashable skal selskapet ha rundt ni millioner annonsekunder.

LES OGSÅ: Norsk friluftsmerke støtter internasjonal boikott

Mashable tar også opp at Facebooks suksess i stor grad kommer fra små selskaper. Det at giganter som Ben & Jerrys og Unilever har stoppet sine annonser skal ikke spille så stor rolle.

En del ser ut til å ha fått feil oppfatning av at vårt selskap inneholder et fåtall av store annonsører. Den største delen av vår virksomhet består av små selskaper, skal Mark Zuckerberg har sagt i en kommentar.

Til DN har blant annet Stormberg, Ikea, Komplett.no, Elkjøp og Varner meddelt at de støtter oppropet, men at de ikke vil trekke sine annonser der.

Del artikkel: