Ferske tall fra Salesforce viser at salg av basisvarer på nett økte med 200 prosent i mars. Da er det ikke så rart at både Ocado.com, som skal være verdens største matbutikk på nett og Kolonial.no, som er størst her i landet, møtte store kapasitetsproblemer når krisen inntraff.
Etter å ha opplevd 250 prosent økning og nådd maks kapasitet kastet Kolonial seg rundt og lanserte ny nettbutikk for matkasser på to dager.
LES OGSÅ: Kolonial.no møter den store pågangen med ny nettbutikk
Vi lanserte “Ferdigpakket” og ny nettbutikk på 48 timer for å møte den enorme etterspørselen i starten av krisen for å kunne levere raskt mens vi jobbet med å få opp kapasiteten i vår vanlige nettbutikk med over 6000 varer, sier Louise Fuchs, pressekontakt i Kolonial, til Ehandel.
Nå har nettmatselskapet besluttet å legge matkasseprosjektet på is.
Nå som vi har klart å doble kapasiteten og leverer som vanlig igjen, så har vi ikke lagt mer fokus på Ferdigpakket men vi er klare til å skalere det opp igjen dersom behovet skulle oppstå igjen.
LES OGSÅ: Verdens største nettmatbutikk stenger netthandelen
Sterkest økning med klikk og hent
I følge Salesforce økte den totale netthandelen i Norden med 27 prosent i årets første kvartal, samtidig som gjennomsittlige kjøp gikk opp fra 1700 til 1900 kroner. Likevel vil det ikke veie opp for de store tapene varehandelen står ovenfor.
Vi kommer til å fortsette å se at den digitale handelen øker i takt med at mennesker går til nettet for å dekke behovene sine. Netthandelens oppsving vil sannsynligvis ikke dekke opp for den markante nedgangen i varehandelen som vi nå opplever, sier Lars Grønkjær, ekspert på dagligvarehandel i Salesforce.
Krisen har ikke bare tvunget Kolonial til å utvide sitt tilbud, men også fått andre aktører til å tenke nytt i form av drive in-løsninger, kontaktløs hjemlevering og live-shopping.
I statistikken til Salesforce fremkommer det at butikkene med "klikk og hent" er de som har økt omsetningen mest, med hele 92 prosent. Til sammenligning opplevde butikkene uten denne tjenesten bare 19 prosent vekst.
LES OGSÅ: Enda en aktør med ny leveringstjeneste: "Skal ikke behøve å gå inn"
"Det har vært en utfordring"
For Kolonial sin del skal selskapet ha fått god respons på sin matkasse-lansering, men til tross for dette velger man å prioritere den vanlige tjenesten.
Vi opplevde sterk vekst allerede før korona, men det har vært mye større økning etter koronakrisen som er en helt ekstraordinær situasjon. Det har vært en utfordring at det ble lang ventetid hos oss, men nå har vi doblet kapasiteten og kundene kan igjen få varer dagen etter, og samme dag på flere plasser i vårt leveringsområde. Det er fremdeles sterk vekst mot fjoråret og stor etterspørsel hos oss i Kolonial.no, sier Fuchs.