I 2018 falt salget hos Gina Tricot til samme nivå som selskapet lå på i 2016. Omsetningen gikk ned med 20 millioner kroner fra 2017 til 2018 og landet på rundt én milliard svenske kroner. Driftsresultatet (EBIT) gikk i samme periode ned fra 20,8 til 20,5 millioner kroner.
Daværende daglig leder Magnus Månsson, gjorde dermed et omfattende endringsarbeid i håp om å snu den negative utviklingen. Noen måneder senere meddelte Månsson at han plutselig ville forlate selskapet. Deretter gikk økonomisjefen Joachim Modigh inn som fungerende daglig leder.
LES OGSÅ: Motegründere gikk fra null til 100 millioner - nå skal klærne leies ut
Nå forteller Modigh i et intervju til svenske Borås Tidning, at Gina Tricot har nådd sine mål og forventninger i 2019.
Vi har forbedret resultatet en god del i løpet av 2019 til et driftsresultat på over 100 millioner kroner, sier han til avisen.
Tror på lysere tider
Bakgrunnen for den kraftige økningen skal komme av vekst på hovedmarkedene og salg via eksterne sider som Zalando.
LES OGSÅ: Lindex vokser digitalt: "Har nesten tredoblet resultatet vårt"
Alle faktorer har spilt inn, sammen med kostnadstilpasninger som vi har gjort. Det her er noe som vi, butikkene og hovedkontoret, har tatt en beslutning om i fellesskap, sier Modigh, og avslutter med:
Jeg ser at vi kommer til å ha en fortsatt positiv utvikling. Vi har fått gode signaler under januar og februar. Man snakker jo om at den fysiske handelen mister besøkende, hvilket er noe vi også har sett. Men den reduksjonen har bremset litt. Vi tror at vi kommer til å kunne forbedre oss i 2020 sammenlignet med 2019.