ANNONSE

Etter Klarnas storsatsing – her er resultatene

Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Foto: Klarna Norge
Linn Adine Andersen

Antall fakturahenvendelser droppet med 42 prosent.

ANNONSE

Nå er det litt over to måneder siden Klarna gjorde større endringer i sine produkter. Allerede ser man en rekke positive konsekvenser, og dessuten oppgir flere av butikkene som benytter seg av selskapets betalingsløsninger at de nye endringene har vært bra for deres kunder.

I tillegg til at man ser nesten en halvering av andelen purregebyr etter Klarnas storsatsing, har antall henvendelser med fakturaspørsmål til kundeservice gått ned med 42 prosent.

Disse første resultatene av våre produktforbedringer viser med all mulig tydelighet at det er mulig å gjøre betaling mer forbrukervennlig og bærekraftig og at det er behov for en ny standard i bransjen. Vår dobling av betalingstiden på fakturakjøp og flere påminnelser til kunden om å betale når det nærmer seg forfall adresserer to av de vanligste grunnene til at kunder mottar purregebyr, kort betalingstid eller at de rett og slett glemmer det, sier Geir Østby, Klarnas Norgessjef, i en pressemelding.

I september fjernet betalingsaktøren unødvendige avgifter, innførte flere betalingspåminnelser, forlenget betalingstiden på fakturakjøp, kuttet forsinkelsesrente samt fjernet muligheten for å kunne ta opp kreditt uten en fastsatt sluttdato.

LES OGSÅ: Klarna om endringene: "En stor investering"

Nordic Nest er blant de av Klarnas kunder som ser at produktendringene har vært bra for deres kunder.

Det er et generelt stort problem at mange kunder får gjeldsproblemer. Vi hos Nordic Nest vil selvsagt forsøke å motvirke dette. Ikke bærekraftige kreditter samsvarer ikke med vårt viktigste mål – å skape verdens beste kundeopplevelse. Jeg synes derfor det er veldig positivt å se at Klarnas forbedringer faktisk gjør en forskjell og at de gjør det lettere for våre kunder og fatte bedre og mer bærekraftige beslutninger, sier VD for Nordic Nest, Bank Bergström.

Del artikkel: