Den populære appen TikTok har vokst kraftig de siste årene og har i dag rundt en milliard brukere. Her er det mange muligheter for annonsører som vil fremme sin merkevare. Men TikTok har fått kritikk for sin reklamepraksis og i februar ble det sosiale mediet klaget inn av en rekke forbrukerorganisasjoner.
Nå har EU-kommisjonen og nettverket for europeiske forbrukermyndigheter (CPC), der Norge og Forbruketilsynet deltar, innledet en formell dialog med TikTok om deres handelspraksis.
Målet er å gjennomgå plattformens handelspraksis etter EUs forbrukervernlovgivning. Forbrukertilsynet vil fortsette å støtte dette viktige arbeidet for blant annet å beskytte barn mot skjult markedsføring og "aggressive markedsføringsmetoder"
TikTok er en av de mest populære plattformene blant norske barn, og Forbrukertilsynet har i år et ekstra fokus på markedsføring på TikTok.
Vi gjennomførte nylig en tilsynsaksjon for å avdekke skjult markedsføring hos norske påvirkere. Tilsynet vil følge opp og informere om funnene fra denne aksjonen om kort tid, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.