Den norske møbel- og interiørkjeden Home & Cottage har eksistert siden 2009 og åpnet nettbutikk i 2015. Nå står denne for 13 prosent av den totale omsetningen, som landet på 381 millioner kroner i fjor.
Det er XXL-gründeren Øivind Tidemandsen som har startet og driver selskapet, men interiørdrømmen har ikke bare vært enkel. I august skrev Finansavisen om at fjoråret var selskapets tiende år med underskudd.
Det er korrekt at 2019 ble svakere enn forventet, men kjeden hadde allikevel positiv EBITDA, sier nettbutikksjef Philip Skjelbred i en kommentar til Ehandel.
Selskapet vil ikke dele noen tall på hva man forventer å lande på i år, men Skjelbred melder om en "fin økning" så langt.
På tross av corona og det litt spesielle året dette har vært så ser det ut til at vi får en fin økning i år. Når det gjelder nett spesielt så er økningen meget bra, meddeler han.
Står for 70 prosent
Skjelbred har vært med siden kjedens oppstart og var butikksjef i fysisk butikk frem til nettbutikken ble lansert. Siden den gang har han ledet nettsatsingen.
Mitt eget mål fra starten var at vi skulle bli den største kjeden i vår bransje i løpet av tre år. Vi nådde det målet, og vi doblet omsetningen hvert år de første tre årene. For tiden utgjør e-handel omtrent 13 prosent av vår totale omsetning, og andelen øker stadig.
Home & Cottage hadde selv spådd at interiørsegmentet ville være deres fremste fokusområdet online, men kundene har gitt uttrykk for noe annet. Det er tydelig at interessen for å klikke hjem møbler på nett har vært ekstra populært.
I dag utgjør møbelsalg mer enn 70 prosent av nettbutikkomsetningen. Omsetningen hadde imidlertid aldri gått så bra hvis det ikke var noen fysiske butikker, og vår omnichannel-strategi er derfor veldig viktig for oss. Den ene kan ikke gjøres i dag uten den andre. Vi ser også tydelig at vi selger betydelig bedre online i områder der vi har fysiske butikker, forteller Skjelbred.
"Har hatt få problemer"
Home & Cottage har brukt Litiums e-handelsplattform siden start og har fått anbefalinger fra IT-partneren Columbus om å oppgradere plattformen.
Valget på Litium kom på plass etter at samarbeidet med Columbus allerede lå til grunn på ERP-systetemet vårt og det var naturlig å jobbe utifra den basen.
Selskapet skal ha gjennomført to store oppgraderinger, som hovedsakelig har vært for å heve visuelle elementer til et høyere nivå. Det mener Skjelbred har gjort nettsiden mer brukervennlig når det gjelder innhold og publisering.
Den store fordelen med Litium har alltid vært at det er en plattform å stole på. Vi har generelt hatt svært få problemer, og alt har konsekvent fungert veldig stabilt. Det har vært en stor trygghet og sikkerhet i vårt arbeid med e-handel.
Til tross for sterkest vekst på nett skal ikke den digitale satsingen gå utover de fysiske butikkene. Kjedens ønsker å bli en sterk omnikanal.
Vi har ingen planer om å stenge fysiske butikker, så langt i år har vi vekst på både nett og i butikk. Dette skal vi styrke ytterligere med fokus og på å etablere H&C som en sterk omnikanal-bedrift, avslutter Skjelbred.