Bare i løpet av årets to første måneder ble salget av sport- og fritidsprodukter på nett nesten doblet, sammenlignet med samme periode i fjor.
I følge tall fra Klarna gikk salget innenfor kategorien sport og fritid opp hele 93 prosent i januar og februar.
Det er helt åpenbart at koronapandemien og nye nedstengninger på nyåret har ført til en ytterligere økning i bruk av netthandel. Gode snøforhold mange steder har helt sikkert bidratt til at salg av ski, skøyter og annet vintersportsutstyr har vært bra, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Innbyggerne i Oslo har de to siste månedene blitt hardt rammet av strenge pandemitiltak. Det er her det handles klart mest sport- og fritidsutstyr på nett. Mens salget her er 30 prosent høyere enn gjennomsnittet, er Trøndelag fylket hvor det ble handlet nest mest med 17 prosent over gjennomsnittet.
Det skyldes nok i stor grad de strenge tiltakene i Oslo. Når fysiske butikker har vært stengt og muligheten til å reise fritt utenfor eget nærområde er begrenset, er det nok svært mange i Oslo som har kjøpt seg et par nye felleski eller turskøyter og isstaver for en frisk tur i marka, sier Elvestad.
Ifølge en representativ undersøkelse fra i fjor høst oppga mer enn halvparten av de spurte at de hadde vært mer ute i naturen siden pandemien kom. I aldersgruppen 18-25 år oppga hele 2 av 3 spurte dette. Nesten 46 prosent oppga også at de hadde startet å trene mer ute.
Det at treningssentre har vært stengt i flere kommuner i perioder og at flere idrettsaktiviteter fremdeles er underlagt restriksjoner, kan ha bidratt til det økte salget i kategorien, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Minst sports og fritidsutstyr per innbygger ble det netthandlet i Agder. Her var salget 30 prosent under landsgjennomsnittet.