Før Marco Bizzarri tok over ledelsen av Gucci i 2015, var det kjent at det ikke gikk spesielt bra økonomisk for det italienske moteimperiet. Han har senere fått æren av å snu selskapet og tredoblet verdien til 10 milliarder dollar. Det vil si over 90 milliarder i norske kroner.
I en ny podcast avslører Bizzarri til Salesforce-sjef Mark Benioff, hvilket utfordringer han sto ovenfor da han tok over selskapet samt hvordan han setter grensen mellom dataanalyse og mennesker i designprosessen.
Vi tror at Ã¥ blande teknologi med mennesker, og den personlige kontakten vil være det som gjør at vi skiller oss ut. Vi driver ikke med fast fashion. I fast fashion kan man basere seg pÃ¥ data alene. I vÃ¥r bransje mÃ¥ du stole pÃ¥ mennesker. Om vi bare bruker teknologi alene, blir vi akkurat som alle andre, sier Bizzarri.Â
Når Bizzari tok over Gucci var det først og fremst viktig for han å endre verdiene i selskapet til å samsvare med hans egne. Han hevder også at han aldri har begynt et prosjekt ved å fokusere kun på tall, men har heller stolt på idéer.
Når vi skal designe en ny veske kan vi bruke data til å forstå hvilken størrelse kundene foretrekker og hvor du vil plassere lommene og slikt. Men det neste steget er fullstendig ute av deres kontroll. Du må våge å stole på at menneskene som er eksperter vet hva det neste store blir. Vi har 200 designere i Roma og min eneste jobb er å støtte dem slik at de kan ta risikoer og få lov til å gjøre feil, sier Bizzarri.
Bizzarri snakker også om Gucci’s innsats i å bli bærekraftige, og er overraskende selvkritisk til egen bransje.
Mote er den mest forurensende industrien i verden, rett etter oljeindustrien. Det er både en stor ulempe og en stor fordel, fordi vi kan bruke synligheten til å skape engasjement for bærekraft hos folket, sier Bizzarri.