Før Marco Bizzarri tok over ledelsen av Gucci i 2015, var det kjent at det ikke gikk spesielt bra økonomisk for det italienske moteimperiet. Han har senere fått æren av å snu selskapet og tredoblet verdien til 10 milliarder dollar. Det vil si over 90 milliarder i norske kroner.
I en ny podcast avslører Bizzarri til Salesforce-sjef Mark Benioff, hvilket utfordringer han sto ovenfor da han tok over selskapet samt hvordan han setter grensen mellom dataanalyse og mennesker i designprosessen.
Vi tror at å blande teknologi med mennesker, og den personlige kontakten vil være det som gjør at vi skiller oss ut. Vi driver ikke med fast fashion. I fast fashion kan man basere seg på data alene. I vår bransje må du stole på mennesker. Om vi bare bruker teknologi alene, blir vi akkurat som alle andre, sier Bizzarri.
Når Bizzari tok over Gucci var det først og fremst viktig for han å endre verdiene i selskapet til å samsvare med hans egne. Han hevder også at han aldri har begynt et prosjekt ved å fokusere kun på tall, men har heller stolt på idéer.
Når vi skal designe en ny veske kan vi bruke data til å forstå hvilken størrelse kundene foretrekker og hvor du vil plassere lommene og slikt. Men det neste steget er fullstendig ute av deres kontroll. Du må våge å stole på at menneskene som er eksperter vet hva det neste store blir. Vi har 200 designere i Roma og min eneste jobb er å støtte dem slik at de kan ta risikoer og få lov til å gjøre feil, sier Bizzarri.
Bizzarri snakker også om Gucci’s innsats i å bli bærekraftige, og er overraskende selvkritisk til egen bransje.
Mote er den mest forurensende industrien i verden, rett etter oljeindustrien. Det er både en stor ulempe og en stor fordel, fordi vi kan bruke synligheten til å skape engasjement for bærekraft hos folket, sier Bizzarri.