Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Etter nettsuksessen - nå investerer selskapet i egen logistikkmaskin

Eirik Fuglestad, daglig leder og eier av Motehus.no AS og Logistikksentralen.
therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

Skal ta hånd om logistikken for andre.

ANNONSE

Etter formidabel vekst for selskapet bak nettbutikkene Motehus, Strikkemekka og Designhandel, satser nettgründeren Eirik Fuglestad nå stort på å løse logistikken for andre butikker.

I fjor omsatte Eirik Fuglestad Holding AS for totalt 180 millioner kroner, hvor 15-20 millioner nå investeres i et helt nytt Autostore-lager gjennom datterselskapet Logistikksentralen AS.

LES OGSÅ: Nettgründeren nærmer seg 200 millioner: "Har vært helt crazy"

Vi har en fantastisk utvikling og gjør nå store investeringer rundt vår logistikkmaskin for å kunne utføre en enda mer effektiv logistikk i årene som kommer. Logistikken har blitt navet i netthandel, og utrolig viktig for å lykkes på nett, sier Fuglestad til Ehandel.

På det nye lageret, som er lokalisert i Stavanger,  vil selskapet drifte logistikken for sine egne butikker og i tillegg gjøre en større satsing innen 3PL-markedet. Anlegget skal stå klart i starten av august og vil bestå av 15 000 kasser samt 13 roboter. Det er også planer om å utvide dette.

Vi er en totalleverandør som kan bidra med stor kunnskap rundt netthandel, effektiv lagring, ordrehåndtering, kundeservice, returhåndtering og en rekke andre tjenester.

Markedet for tredjepartslogistikk er mer utbredt i utlandet, men vokser også raskt i Norge. Dette er en konsekvens av pandemien med økt netthandel og varehandel generelt. Mange sliter med å få tilgang til nok ansatte på eget lager i høysesonger, mens vi har en jevnere bemanning hele året og kan variere etter behov. Det er vinn-vinn for oss og de som ønsker å bruke oss som partner, både gjennom bedre fraktfordeler, effektivitet og kunnskap.

Konsernet har rundt 50-60 ansatte, men det varierer hvor mange som er på jobb. Julehandelen er for eksempel alltid en hektisk sesong, men på vanlige dager forteller Fuglestad at de ofte er rundt 25-35 personer på jobb.

Sikter mot Europa

For å kunne fortsette veksten utenfor Norges grenser har netthandelsselskapet også etablert et lager i Sverige, som en del av sin nordiske ekspansjon.

Siden november i fjor har Designhandel vært tilgjengelig for svenske kunder, men selskapet planlegger også å lansere Strikkemekka.no i Sverige. Akkurat som i Norge vil man tilby tjenestene på det svenske lageret til eksterne kunder.

Tidligere har vi hatt varene hos en 3PL aktør, men som følge av varierende kvalitet på tjenestene vi kjøpte og ha større kontroll over hele kundereisen så velger vi å etablere eget lager i Sverige.

Fuglestad forteller at selskapet planlegger flere utvidelser av nettbutikkene og at man sikter mot Skandinavia og Europa.

Etableringen i Sverige har gått veldig bra. Vi lanserte Designhandel.se i fjor høst og er nå i gang med å bygge nytt lager, slik at vi er klare for høysesongen til høsten og jul. Planen er å ekspandere ytterligere med Strikkemekka til Sverige og etterhvert Europa. Designhandel vil vi også åpne opp i Danmark.

Festklærne måtte vente

Selv om både strikketøy, kopper, serviser og interiør har solgt godt under pandemien, har det vært vanskeligere tider for motebransjen. Nettbutikken Motehus.no, som selger festklær til kvinner mellom 18-35 år, har derfor ikke blitt prioritert det siste året.

Det har ikke vært like lett å selge festantrekk når det ikke har vært mulig å gå på fest, men vi har snudd oss rundt og vil nå satse på mer enn bare festklær. Fremover kommer vi til å bruke mer tid på Motehus.

Til tross for at sommeren og gjenåpningen har kommet for fullt til Norge, virker likevel ikke netthandelen å være påvirket av mindre hjemmetid. Det er bred enighet i bransjen om at kundene har fått nye vaner og at nettsalget holder seg høyt, selv om det er mulig å besøke fysiske butikker og restauranter igjen.

Vi merket en liten nedgang da det var så fint vær i starten av juni, men det tok seg opp igjen fort. Vi er veldig heldige som fortsatt har det travelt og får også stadig nye kunder, avslutter Fuglestad.

LES OGSÅ: Sommer i e-handelen - slik påvirkes selskapene

Del artikkel: