Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Etter nettsuksessen - nĂ¥ investerer selskapet i egen logistikkmaskin

Eirik Fuglestad, daglig leder og eier av Motehus.no AS og Logistikksentralen.
therese.karlsrud.haugen

Skal ta hĂ¥nd om logistikken for andre.

ANNONSE

Etter formidabel vekst for selskapet bak nettbutikkene Motehus, Strikkemekka og Designhandel, satser nettgrĂ¼nderen Eirik Fuglestad nĂ¥ stort pĂ¥ Ă¥ løse logistikken for andre butikker.

I fjor omsatte Eirik Fuglestad Holding AS for totalt 180 millioner kroner, hvor 15-20 millioner nĂ¥ investeres i et helt nytt Autostore-lager gjennom datterselskapet Logistikksentralen AS.

LES OGSĂ…: NettgrĂ¼nderen nærmer seg 200 millioner: "Har vært helt crazy"

Vi har en fantastisk utvikling og gjør nĂ¥ store investeringer rundt vĂ¥r logistikkmaskin for Ă¥ kunne utføre en enda mer effektiv logistikk i Ă¥rene som kommer. Logistikken har blitt navet i netthandel, og utrolig viktig for Ă¥ lykkes pĂ¥ nett, sier Fuglestad til Ehandel.

PĂ¥ det nye lageret, som er lokalisert i Stavanger,  vil selskapet drifte logistikken for sine egne butikker og i tillegg gjøre en større satsing innen 3PL-markedet. Anlegget skal stĂ¥ klart i starten av august og vil bestĂ¥ av 15 000 kasser samt 13 roboter. Det er ogsĂ¥ planer om Ă¥ utvide dette.

Vi er en totalleverandør som kan bidra med stor kunnskap rundt netthandel, effektiv lagring, ordrehĂ¥ndtering, kundeservice, returhĂ¥ndtering og en rekke andre tjenester.

Markedet for tredjepartslogistikk er mer utbredt i utlandet, men vokser ogsĂ¥ raskt i Norge. Dette er en konsekvens av pandemien med økt netthandel og varehandel generelt. Mange sliter med Ă¥ fĂ¥ tilgang til nok ansatte pĂ¥ eget lager i høysesonger, mens vi har en jevnere bemanning hele Ă¥ret og kan variere etter behov. Det er vinn-vinn for oss og de som ønsker Ă¥ bruke oss som partner, bĂ¥de gjennom bedre fraktfordeler, effektivitet og kunnskap.

Konsernet har rundt 50-60 ansatte, men det varierer hvor mange som er pĂ¥ jobb. Julehandelen er for eksempel alltid en hektisk sesong, men pĂ¥ vanlige dager forteller Fuglestad at de ofte er rundt 25-35 personer pĂ¥ jobb.

Sikter mot Europa

For Ă¥ kunne fortsette veksten utenfor Norges grenser har netthandelsselskapet ogsĂ¥ etablert et lager i Sverige, som en del av sin nordiske ekspansjon.

Siden november i fjor har Designhandel vært tilgjengelig for svenske kunder, men selskapet planlegger ogsĂ¥ Ă¥ lansere Strikkemekka.no i Sverige. Akkurat som i Norge vil man tilby tjenestene pĂ¥ det svenske lageret til eksterne kunder.

Tidligere har vi hatt varene hos en 3PL aktør, men som følge av varierende kvalitet pĂ¥ tjenestene vi kjøpte og ha større kontroll over hele kundereisen sĂ¥ velger vi Ă¥ etablere eget lager i Sverige.

Fuglestad forteller at selskapet planlegger flere utvidelser av nettbutikkene og at man sikter mot Skandinavia og Europa.

Etableringen i Sverige har gĂ¥tt veldig bra. Vi lanserte Designhandel.se i fjor høst og er nĂ¥ i gang med Ă¥ bygge nytt lager, slik at vi er klare for høysesongen til høsten og jul. Planen er Ă¥ ekspandere ytterligere med Strikkemekka til Sverige og etterhvert Europa. Designhandel vil vi ogsĂ¥ Ă¥pne opp i Danmark.

Festklærne mĂ¥tte vente

Selv om bĂ¥de strikketøy, kopper, serviser og interiør har solgt godt under pandemien, har det vært vanskeligere tider for motebransjen. Nettbutikken Motehus.no, som selger festklær til kvinner mellom 18-35 Ă¥r, har derfor ikke blitt prioritert det siste Ă¥ret.

Det har ikke vært like lett Ă¥ selge festantrekk nĂ¥r det ikke har vært mulig Ă¥ gĂ¥ pĂ¥ fest, men vi har snudd oss rundt og vil nĂ¥ satse pĂ¥ mer enn bare festklær. Fremover kommer vi til Ă¥ bruke mer tid pĂ¥ Motehus.

Til tross for at sommeren og gjenĂ¥pningen har kommet for fullt til Norge, virker likevel ikke netthandelen Ă¥ være pĂ¥virket av mindre hjemmetid. Det er bred enighet i bransjen om at kundene har fĂ¥tt nye vaner og at nettsalget holder seg høyt, selv om det er mulig Ă¥ besøke fysiske butikker og restauranter igjen.

Vi merket en liten nedgang da det var sĂ¥ fint vær i starten av juni, men det tok seg opp igjen fort. Vi er veldig heldige som fortsatt har det travelt og fĂ¥r ogsĂ¥ stadig nye kunder, avslutter Fuglestad.

LES OGSĂ…: Sommer i e-handelen - slik pĂ¥virkes selskapene

Del artikkel: