Episerver, som har røtter tilbake til 1994, er nok mest kjent for å være en CMS-leverandør. Nå står selskapet ovenfor et skifte.
Etter å ha gjort grundige undersøkelser og gjennomført intervjuer om hvordan vi oppfattes av kunder, partnere og industriledere, har vi tatt beslutningen om å endre navnet vårt, skriver selskapet på sin nettside.
I de kommende månedene skal selskapet gradvis endre merkevaren og navnet sitt til Optimizely. Dette skjer etter at selskapet kjøpte opp det amerikanske selskapet Optimizely i 2020, som er verdensledende innen eksperimentering og optimalisering.
Det skal ikke bli store forandringer organisasjonsmessig og hovedkontoret kommer fremdeles til å bli i Stockholm, men selskapet kommer altså til å gå helt bort fra navnet Episerver.
At vi nå bytter navn til Optimizely er riktig ut fra den produktporteføljen vi leverer. Selv om CMS og Commerce fortsatt er hjertet og navet i det vi leverer er vår Digital Experience Platform (DXP) nå rustet til å hjelpe e-handlere og innholdseiere til å ikke bare ha en butikk eller nettsted, men drive butikk. Gjennom tjenester for personalisering, anbefalinger og ikke minst eksperimentering skal Optimizely fortsette å hjelpe virksomheter til å bli den beste digitale utgaven av seg selv, sier Stein-Viggo Grenersen, produkt- og markedssjef i Optimizely Norge.
Til neste år har Episerver, eller Optimizely, vært i Norge i 20 år. Selskapet har flere store kunder som Get Inspired, Coop, Vita og Felleskjøpet.