ANNONSE

Etter oppkjøpet - etablerer nytt lager: ”Skal betjene hele Norden”

Thomas Skjennald, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri.
therese.karlsrud.haugen

"Et viktig ledd i vår strategi".

ANNONSE

Ambisjonen til Felleskjøpet Agri er å bli Nordens ledende kjæledyraktør, og et steg på veien dit er det nylige oppkjøpet av den raskt voksende nettbutikken Dyrekassen.no.

LES OGSÅ: Felleskjøpet kjøper Dyrekassen.no - skal doble omsetningen

Felleskjøpet gikk inn i Dyrekassen.no allerede i 2019 og har frem til nå hatt en eierandel på 34 prosent, men i går ble det klart at de kjøper opp 100 prosent av nettbutikken. Det innebærer at Dyrekassen og svenske Granngården, som også eies av norske Felleskjøpet, blir søsterbutikker i samme konsern.

Kjøpet av Dyrekassen er et viktig ledd i vår strategi for å bli en ledende aktør innen kjæledyrmarkedet i Norden. Felleskjøpet har sammen med Granngården allerede en sterk posisjon i dette markedet med egenproduserte merkevarer på kjæledyrfôr og 200 butikker i Norge og Sverige, sier Thomas Skjenndald, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri, til Ehandel.

Felleskjøpet, som hittil i år har økt omsetningen med over 900 millioner kroner til 12,9 milliarder kroner, meddeler at store deler av økningen kommer fra blant annet detaljhandel i begge land. Planen med oppkjøpet er å styrke netthandelen, som står for mesteparten av veksten i kjæledyrssegmentet.

Når vi nå kjøper Dyrekassen er det for å få et sterkere digitalt fotavtrykk i kjæledyrmarkedet. Det er der veksten, som har vært på om lag 5 prosent årlig de siste årene, skjer. Dyrekassen utfyller Felleskjøpet og Granngården svært godt med sine gode e-handelsløsninger.

LES OGSÅ: Dyrekassen.no savner mer samarbeid: "Derfor bygger Sverige milliardbutikker på nett og Norge millionbutikker"

"Nytt og omfattende lager"

Både Dyrekassen og Granngråden vil fortsette som før under hver sin merkevare, men man kommer til å etablere et tydeligere samarbeid mellom de to. Det gjelder blant annet samlokalisering av lager og innkjøp.

Dyrekassen blir nå en del av helheten i vår satsing på kjæledyr. De vil fortsette som egen aktør i markedet med sine gode løsninger for e-handel, eget kundegrunnlag og skreddersydde kundeopplevelser. Granngården og Felleskjøpet vil også fortsette sine satsinger på e-handel. I Sverige lanseres nå en ny netthandelsløsning og samme type løsning vil også komme i Norge gjennom Felleskjøpet på sikt.

Hvordan kommer samlokaliseringen av lager og logistikk til å fungere?

Vår satsing på kjæledyr påvirker både produksjon, logistikk og salg i eget selskap. Vi har mål om å doble produksjonen av kjæledyrfôr fra vår fabrikk i Vaksdal som dekker både Norge og Sverige med merkevarene Labb og Appetitt. Også innen logistikk gjør vi grep for å lykkes bedre med e-handel, sier Skjenndald, og legger til:

I Jønkjøping i Sverige etablerer vi et nytt og omfattende e-handelslager, som skal betjene hele vår kjæledyrsatsing i hele Norden. Dette skal være på plass i andre kvartal i 2021. Da vil vi konsolidere produktportefølje og samle varelageret under ett tak og samle våre innkjøpsvolumer i en og samme varestrøm.

Felleskjøpet omsetter årlig for om lag 650 millioner kroner i kjæledyrkategorien og har et mål om å doble omsetningen fra dagens nivå innen 2025.

Del artikkel: