I slutten av mars kom nyheten om at norske Release kjøpte opp den kjente butikkjeden Teknikmagasinet for å kunne tilby salg og reparasjon av brukte mobiltelefoner i både Norge og Sverige.
Release kjøpte opp Teknikmagasinet fra daværende eier Matera Retail Group AB, og deres konsern vokser dermed til en omsetning på 460 millioner kroner med 545 ansatte.
Etter oppkjøpet er det klart at e-handelsplattformen skal oppgraderes kraftig. CCO og e-handelssjef i Teknikmagasinet, Sema Schmidt, forteller Ehandel mer om prosessen.
Hva blir de store forskjellene mot den nåværende e-handelen?
Enklere og tydeligere kundereiser, mer inspirasjon og et generelt løft i design. Den nye e-handelsmotoren (Storm Commerce) er en forutsetning for å kunne drive tilvekst fremover. Den er også en del av en større satsing vi gjør rundt vår IT-infrastruktur, der vi har behov for å sikre at vi har rett systemstøtte for å drive hele vår forretning, sier Schmidt til Ehandel.
Prosjektet skal være i en tidlig fase og sluttresultatet vil deles i porsjoner fremover.
Den nye e-handelen vil lanseres i flere faser mot slutten av 2022 og begynnelsen av 2023.
Hva spesifikt er det som vil gi kundene en bedre kjøpsopplevelse enn i dag?
Vi kommer til å kunne presentere produktinformasjonen på en mer fleksibel og dynamisk måte, vi tar et helt nytt grep rundt hvordan vi i dag presenterer mobilreparasjoner og salg av brukte mobiler. Vi vil på sikt få inn mer inspirasjon, tips og gjøre det enklere for kunden å følge sine ordre, tidligere kjøp og lignende.
Teknikmagasinet bruker i dag sine totalt 65 butikker som lager til nettbutikken, i tillegg til fysisk butikkutsalg. En sømløs omnikanal med smidige overganger må derfor oppnås om den nye kjøpsopplevelsen skal bli så god som man håper.
Derfor bygges den nye plattformen sammen med flere partnere, hvor blant annet Grebban står for UI/UX-design, utviklingen av kundereisen, design og grafisk profil. Partnersense på sin side står for den tekniske utviklingen i Storm Commerce.
Hvordan skal den nye plattformen integreres med butikkene?
Den nye e-handelen skal gjøre det enklere for våre butikker å selge produkter direkte til sluttkunde via vår e-handel. Om produktet til eksempel er utsolgt i butikk, eller selv via samarbeidspartnere via drop shipping. Butikkene skal dessuten få mer støtte i håndteringen av mobilreparasjoner, i tillegg til å kunne hjelpe kundene på en raskere og smidigere måte, da vi parallellt med dette tar et grep om CRM.
Teknikmagasinet vil ikke dele av seg når det kommer til hvor stor del av den totale omsetningen nettopp nettsalget står for. Med investeringene som nå gjøres i den nye plattformen håper man forståelig nok at den nye e-handelen vil sikre fremtidig vekst.
Den satsingen vi nå gjør skal få en positiv effekt på vår totale omsetning. Ambisjonen er at omsetningen skal opp i alle våre kanaler, avslutter Schmidt.