ANNONSE

Etter rakettvekst - her er Fjellsports plan for Black Week: ”Blir helt rått!”

Eric Sandtrø, gründer og daglig leder i Fjellsport.
therese.karlsrud.haugen

Økte med 70 prosent.

 

ANNONSE

Helt siden lockdown i mars har salget av sport- og friluftsutstyr eksplodert. I følge Norsk Sportsforening skal bransjen ha hatt en økning på 15 prosent i tredje kvartal sammenlignet med fjoråret.

Men den rendyrkede nettbutikken Fjellsport.no, som selger alt av friluftstutstyr på nett, har vokst langt mer enn de tradisjonelle sportskjedene.

LES OGSÅ: Eric Sandtrø er NXT Nordic of the Year 2020

2020 er året hvor alt det rare skjer og det er ikke noe som tyder på at det vil endres med det første. Budsjettene er kastet for lenge siden og vi tror på en fortsatt god utvikling i ukene som kommer. Fokuset spesielt rundt Black Friday er samtidig å levere gode kundeopplevelser som gjør at kundene kommer tilbake igjen og igjen. Det blir spennende å se om infrastrukturen med logistikk og betaling vil håndtere høysesongen, det blir viktig, sier Eric Sandtrø, gründer og daglig leder i Fjellsport, til Ehandel.

Sandtrø forteller at Fjellsport har hatt en økning på 60-70 prosent så langt i år. Dette opp fra en omsetning på drøye 400 millioner i 2019.

Hvilke forventninger har du til julehandelen?

Det blir helt rått! Flere vil nok handle på nett og vi ser at mange allerede er godt i gang. Samtidig har nordmenn trolig mer penger å bruke på varehandel i år. Som nevnt har vi vokst opp mot 70 prosent i år og enda gjenstår årets viktigste salgsperiode.

Vi er godt forberedt til julesalget. Så skal det samtidig sies at vi er ydmyke for at bakgrunnen med Covid-19 er svært trist for både for privatpersoner og andre næringer.

Setter inn 40 roboter

På Fjellsport.no er Black Week allerede i gang, men Sandtrø har ingen prognoser å dele foreløpig. Det eneste som er sikkert er at de er forberedt på høyt trykk.

Forberedelsene til Black Friday og Black Week har egentlig pågått siden i fjor, spesielt med å «forutse» hva kundene ønsker seg og levere akkurat dette. Nå er lageret fylt opp, kampanjer planlagt, nettbutikken har større kapasitet, lagerrobotene har blitt flere og hele huset dirrer av forventninger. Vi gleder oss stort!

Selskapet har nå 40 roboter på plass i Autostore-lageret og har i tillegg hentet inn ekstra personell.

Det er rett og slett umulig å si hva vi kommer til å lande på under Black Week, men det jeg kan si er at man mest sannsynlig vil se lys i våre lokaler døgnet rundt i den kommende perioden.

Vi gjør nå alt for å unngå smitte på kontor og lager, og har den siste tiden hatt hjemmekontor for de som kan. Samtidig har vi et stort fokus på smittevern med skilte lag på lageret og ekstra vasking.

Nordisk nettgigant

Eric Sandtrø har vært med å starte Komplett og er tungt inne i nettbutikker som Jollyroom. Det siste året har han også tatt Fjellsport til nye høyder, i form av samarbeidet med outdoor-aktøren Outnorth. I 2019 slo de to selskapene seg sammen med Egmont som majoritetseier.

LES OGSÅ: Outnorth og Fjellsport slår seg sammen til ett selskap

Samarbeidet utgjør et av Nordens største netthandelsselskaper med en omsetning på over 1 milliard kroner. Til tross for sammenslåingen har man valgt å bevare begge merkevarer.

Samarbeidet har gått veldig bra så langt. Vi har greid å ta ut potensiale fra begge parter og har også fått en mye større tyngde hos leverandører. Begge konsepter er veldig like og det blir litt som å ha et søsken i et annet land.

Dette året har det så klart vært noen utfordringer ved at vi ikke har hatt muligheten til å besøke hverandre, men vi gjør det beste ut av det.

Hvorfor har dere ikke slått sammen merkevarene og hva er planene fremover?

Som nevnt er vi like, men samtidig har vi ganske ulike profiler og vi synes det fungerer godt å være hver vår merkevare. Målet har dessuten ikke vært å kutte kostnader, men å ta ut potensiale hos begge aktører. Det har gitt oss muligheten til å utnytte felles ressurser i form av data og innkjøp.

Vi har en hel del prosjekter planlagt for 2021. Blant annet skal Outnorth flytte lager til Göteborg, som vil gjøre leveringen raskere. Samtidig vil vi i Fjellsport få en enda tydeligere posisjon som eksperter innen friluftssegmentet samt utvide både innhold og utvalg.

Del artikkel: