I 2019 lanserte Coop som første dagligvareaktør i Norge sin egen mobilbetalingsløsning, Coopay. Med denne kan kundene betale varer kun ved hjelp av mobiltelefonen. Nå har de også fått digitale kvitteringer på plass, som skal samle seg i Coops medlemsapp.
En funksjon svært mange av kundene våre, som også er våre medeiere, har etterspurt, er digitale kvitteringer. Vi er veldig glade for at vi har fått denne løsningen på plass i Coops medlemsapp, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop Norge, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Blir først ut med kontaktløs betaling i dagligvarehandelen
Fra 1. januar 2019 ble det tillatt å tilby digital kvittering når det betales med bankkort. Coop er den første dagligvareaktøren i Norge med digitale kvitteringer.
Mange kjenner seg igjen i en situasjon der man ikke finner igjen en kvittering for et kjøp. Når kundene betaler i betjent kasse kan de velge å takke nei til kvittering på papir, og fortsatt finne igjen kvitteringen digitalt i medlemsappen sin. På den måten sparer de miljøet, samtidig som de har mulighet til å finne igjen kvitteringen digitalt dersom man for eksempel har kjøpt garantivarer, sier Bjørseth.
I Coops selvbetjente kasser vil det fortsatt skrives ut kvittering, men målet er at man også her skal få valget mellom papirkvittering og digital kvittering.
Dette håper vi å få på plass i løpet av første halvår 2020, sier Bjørseth.
I følge Coops egne tall skal det i løpet av ett år skrives ut 28 600 kilometer med kvitteringspapir i deres butikker. Dersom kvitteringene legges etter hverandre ville man kommet seg fra Norge til Australia - to ganger.
En undersøkelse gjennomført av SIFO Sverige viser at kun tre prosent av svenske dagligvarekunder tar vare på kvitteringen, og det er nærliggende å tro at prosentandelen er tilnærmet lik i Norge. Dette betyr at mye papir skrives ut helt unødvendig. Med digital kvittering sparer vi miljøet ved å redusere unødvendig papirbruk, sier Bjørseth.