"Det er kulde og vær som har skapt oss, og det naturlige samspillet mellom dyr og mennesker skal bringe oss videre". Dette kan man lese på den norske ullmerkeleverandørens nettsider. Familiebedriften Lanullva har siden 1994 produsert ulltøy gjennom deres unike strikkemetode som sørger for å holde både store og små varme i all slags vær.
Etablert av Brit Vinje Lyngstad i sin tid, er det i dag datteren Gunn Anne Vinje Lyngstad som drifter selskapet med totalt 34 ansatte og hovedkontor på Lyngstad, midt mellom Molde og Kristiansund. Siden hun tok over driften for femten år siden har selskapet vært gjennom en rekke endringer, men spesielt de siste årene er det lagt ned store investeringer for å kunne rigges for fremtiden.
Netthandelsplattformen og ERP-systemer er byttet ut, produksjonen er flyttet fra Kina til Europa, hovedlageret er flyttet fra Lyngstad til Oslo – og hele verdikjeden er gjennomgått for å sikre en transparent, bærekraftig kjede fullt ut.
Vi er opptatt av å fortelle historien om Lanullva. Hva dette selskapet er tuftet og bygd på, hvilke verdier som ligger i selskapet og selve produktene. Dette gjennomsyrer alt vi gjør og vi har tatt kjempestore kostnader de siste årene for å komme dit vi er nå, Gunn Anita Lyngstad, eier og daglig leder i Lanullva, til Ehandel.
Etter en prat med den daglig lederen, hennes sønn Frank Skjelland med ansvar for nettbutikk og IT, samt markedsansvarlig Cathrine Sæthernes, er det tydelig at engasjementet skinner sterkt gjennom, og at de alle sitter med en oppriktig lidenskap for bærekraft og dyrevelferd.
"Den mest ærlige"
Med et opprinnelig mål om å nå 100 millioner kroner i omsetning i løpet av året, er Lyngstad bevisst at man muligens må smøre seg med litt mer tålmodighet. To år med store investeringer og til tider stengte butikker har ikke hjulpet Lanullva så langt på vei som håpet, men selskapet er allikevel akkurat der man ønsker å være, nemlig sterkt posisjonert for videre vekst med gode samarbeid og forbindelser i ryggen.
Forberedende arbeid startet i 2019. Det første vi gjorde var å flytte all produksjon fra Kina til Europa. Skal vi være bærekraftig på en ærlig og riktig måte, så jeg at det ikke var liv laga å ha produksjonen i Kina. Deretter har vi inngått et samarbeid med en leverandør på en merkevare i råull som heter Nativa. Der er det en blokkjedeteknologi som ligger i bunn, som gjør at man har kontroll fra sauefarm til sluttbruker. Alle transaksjoner blir verifisert og lagt inn i dette nettverket, forteller Lyngstad.
Nettopp samarbeidet med Nativa har vært avgjørende for utviklingen Lanullva har vært gjennom de siste årene. Samarbeidet sikrer at all råull kommer fra sertifiserte gårder hvor dyrevelferden står høyest.
Lanullva er i dag eneste norske ulltøy-produsent med en eksklusiv avtale med Nativa. Med dette samarbeidet startet utfasingen av klær som ikke når opp til selskapets høye standard, og om ikke lenge vil hvert eneste plagg hos Lanullva være Nativa-sertifisert.
Som en merkevare i Norge mener jeg at vi er den mest ærlige og dokumenterbare ullmerkevaren, i og med at vi er tilknyttet den blokkjedeteknologien som Nativa inkluderer. Vi kontrollerer hele verdikjeden. Sånn ble det da vi ikke fikk de kjedeavtalene mot retail som vi ønsket – vi bygde heller selskapet på den måten at vi skapte vår egen verdikjede og kontrollerer den hele veien. Det er jeg veldig glad for i dag, forteller Lyngstad.
Grunnet samarbeidet med Nativa kan Lanullva også skilte med å være sertifisert som et grønt selskap i Dyrevernalliansen ullguide. Omtanken for dyrene har Lyngstad arvet fra sine foreldre, og hun har selv vært og besøkt gårdene som produserer ulla til deres produksjon.
Jeg har vært på gårdene selv og sett hvordan dyrene har det. Det var en fantastisk reise jeg gjorde til Uruguay som et ledd i det valget jeg var i ferd med å ta i november 2019. Vi har tre års eksklusivitet i rull fra Nativa, forteller Lyngstad, og fortsetter:
Ingen kan slå i bordet med en så solid, bærekraftig verdikjede fra gårdbruker til sluttbruker. Det er vi veldig stolte av å være en del av, dyrevelferd står veldig høyt på lista vår og det har jeg arvet fra mine foreldre som også var gårdbrukere, forteller Lyngstad.
Samme-dag-levering i Oslo
Skjelland trekker frem flere gode samarbeidspartnere gjennom de siste årene. Blant annet har Lanullva benyttet seg av ERP-systemene til det danske selskapet Trimit, tidligere Cornator, i tillegg til å ha flyttet hovedlageret fra egne lokale på Lyngstad til et større lager hos Lettbutikk på Alnabru i Oslo.
Trimit leverer ERP-system til sport- og motebransjen og løsningen er hjernen i bedriften og kobler nettbutikk og lagerhåndteringssystemer sammen. De har vært en fantastisk partner å ha med på den reisen vi har vært på de siste årene med tunge prosesser og store investeringer. Jeg tror ikke vi hadde klart det om vi ikke hadde hatt med så gode partnere, sier Skjelland.
Innen frakt og levering jobber Lanullva med Bring og Helthjem i de områdene de når ut til. Nylig er det dessuten inngått en avtale med Instabox. Kundene har altså flere valgmuligheter og kan straks bestille ulltøy og tilbehør hjem med levering samme dag i Oslo-området.
Rigget for videre vekst
2021 resulterte i en topplinje på over 70 millioner kroner. Lanullva har i tillegg til nettbutikken totalt seks konseptbutikker, flere råvareprodusenter av merinoull i Uruguay, fabrikker og produksjon i Østerrike, Spania, Portugal, Litauen og Finland.
Lyngstad trekker også frem den trofaste lokalbanken som fortsatt står ved deres side etter 15 år i Lyngstads lederskap. Etter de store endringene selskapet har gjort de siste par årene føler familiebedriften fra Lyngstad seg nå klare for å ta ytterligere grep. Kanskje man også trer over landegrensene etterhvert?
Nå er vi rigget for videre vekst gjennom bank og egne driftsmidler. Vi har tatt store grep, men uansett ser vi jo at dersom selskapet skal vokse videre må det kapitaliseres opp. Vi er modne for å hente penger nå snart, men det er en prosess det også, sier Lyngstad, uten å røpe for mye.