ANNONSE

Etter suksessårene – nedgang for merkevaren i et tøft marked

"Sterkt påvirket av en svak kronekurs og økte produksjonskostnader".
Jimmy Andersson

Merkevaren Devold of Norway AS fikk et skikkelig løft i salget da pandemien slo til og landet stengte ned under 2020. Både på nett og i fysiske butikker.

Devold gikk fra en omsetning på 274 millioner kroner i 2020 til over 404 millioner i 2022. Men, i fjor gikk salget noe tilbake sammenlignet med tidligere år.

"Betydelig negativ effekt"

Ifølge selskapets siste årsrapport, som nylig ble offentlig i Brønnøysundregistrene, gikk salget ned med 4 prosent til 389 millioner kroner i 2023.

Driftsresultatet er skrevet til -4,8 millioner kroner for fjoråret, sammenlignet med et overskudd på drøyt 37 millioner i 2022.

Selskapets årsresultat ble også negativ og endte på -9 millioner kroner i 2023, mot positivt årsresultat på 74 millioner i 2022.

Selskapets resultat for 2023 er sterkt påvirket av en svak kronekurs og økte produksjonskostnader. Disse faktorene har hatt en betydelig negativ effekt på selskapets marginer og bunnlinje, skriver selskapet i årsregnskapet.

Devold of Norway inngår i Devold-konsernet som også består av et produksjonsselskap i Litauen og datterselskaper i andre land. Konsernet som helhet leverte i 2023 et positivt driftsresultat på 35 millioner kroner og et resultat før skatt på 16,6 millioner. Omsetningen endte på 529 millioner kroner som omtrent på linje med 2022.

Det ser ellers bra ut så langt i 2024 med forventninger om en liten vekst på topplinjen. En svak norsk krone vil fortsatt legge press på lønnsomheten, men vi sikter mot og tror på et godt resultat for konsernet i år, skriver Øystein Vikingsen Fauske, CEO i Devold i en kommentar til Netthandel.

 

Del artikkel: