Etter tre måneder med stengte butikker og kjøpesentre i Oslo, får man fremdeles ikke åpne. Det ble klart under byrådets pressekonferanse på tirsdag.
Oslo Handelsstands Forening er skuffet over at det ikke ble noen gjenåpning for handelsbransjen denne uken heller. Foreningen har rundt 12 000 bedrifter innen handel og servering i Osloregionen og 8 000 av disse er butikker.
LES OGSÅ: Virke frykter butikkdød - ber om åpning nå
Vi forventet at byrådet skulle starte gjenåpning i dag, men er dypt skuffet over at byrådet i Oslo fortsatt holder butikker og serveringssteder stengt. Handels- og serveringsnæringene i Oslo har vært i krise siden samfunnet ble stengt ned i mars i fjor, med påfølgende skjenkeforbud siden 10. november og stengte kjøpesentre og butikker siden januar, sa administrerende direktør, Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening, etter gårsdagens pressekonferanse.
Oslo Handelsstands Forening sitt råd er at det må være strengt, men ikke stengt. De understreker at butikker og serveringssteder er forberedt på strenge smitteverntiltak.
Store samlinger i byens parker de siste ukene viser dessuten at folk trenger å møtes. Handels- og serveringsnæringen i Oslo vil sørge for at dette kan gjøres under trygge forhold.
OHF er engasjert i byrådets arbeid med restart av Oslo og oppfordrer nå næringsbyråd Victoria Evensen til å bruke all sin tid på dette arbeidet.
Samtidig som Oslo må holde butikkene stengt, har nabokommunene fått åpne. Det mener OHF fører til en sterk konkurransevridning og økt mobilitet.
Mange butikker sitter på store varelagre og ikke minst sesongvarer som det er viktig å få ut av butikk før sommeren setter inn for alvor. Vi er redde for at mange nå ikke har økonomisk ryggrad for å åpne opp igjen nå som nedstengningen fortsetter. Handelen i Oslo trenger en plan for gjenåpning og tydelige signaler på når de kan åpne dørene igjen.
Under gårsdagens pressekonferanse varslet byrådslederen at byrådet vil gjøre en vurdering av om Oslo kan gå til trinn to i neste uke. Det innebærer blant annet åpning av butikker, kjøpesentre, varehus og lignende.
LES OGSÅ: Satser på fysisk butikk i krisen: "Skrekkblandet fryd"