Vi er uenige om hvordan vi skal løse påkrevde investeringer for å møte morgendagens krav til IT-sikkerhet og stabilitet, kundevennlighet og konkurransedyktighet i markedet, kommenterer Eriksen.
Det skal nemlig ha handlet om blant annet satsing innen IT, netthandel og omnikanal-strategier når Eriksen og styret ikke har klart å komme til enighet.
Jeg har forståelse for at styret mener at det fordres 100 prosent enighet, ikke minst i gjennomføringsfasen, for å få det til. Det klarte vi ikke, fortsetter han.
Ny nettbutikk lanseres i høst
Eriksen vil fortsette i stillingen ut septembermåned. Under hans ledelse skal butikkjeden ha omorganisert og profesjonalisert kjedekontoret, reforhandlet alle innkjøps- og samarbeidsavtaler, testet og implementert ny logistikkløsning samt utviklet en ny nettbutikk.
Den nye nettbutikken er planlagt å lansere høsten 2024.
Jeg forlater et fantastisk selskap. Det har vært et privilegium å få muligheten til å lede og jobbe med så mange flinke folk. En stor takk til alle jeg har fått mulighet til å jobbe sammen med i disse årene. Retail og kjedekonsepter er utrolig interessant. Hele bransjen opplever en brytningstid, som vil kreve store endringer og innovativt arbeid fremover. Min plan er å ta del i det arbeidet fremover, sier Eriksen.
"Vært imponerende"
Når avgjørelsen nå er tatt har styret startet prosessen med å finne butikkjedens nye administrerende direktør.
Reidar G. Mueller, styreleder i Møbelringen, både takker av Eriksen og lover at kjedens strategiske ambisjoner ikke vil bli påvirket av endringen.
Jeg vil først og fremst takke Henning for et profesjonelt, målrettet og usedvanlig sterkt driv og et godt samarbeid i årene jeg har vært hans styreleder. Hennings kommersielle teft, energinivå og enorme utholdenhet og tro på å levere på kjedens mål og strategier har vært imponerende, og noe mange kan lære av, sier Mueller, før han fortsetter:
Kjedens strategiske ambisjoner og visjoner om å innfri kundenes forventninger hver dag vil ikke bli påvirket av endringen. Dette er viktigste fokus hver dag, noe vi selvfølgelig ble ytterligere motivert av etter å ha blitt kåret til møbelkjeden med høyest kundetilfredshet andre året på rad.