ANNONSE

Etterlengtede lettelser gir håp for handelen: ”Nå var det på tide”

Linn Adine Andersen

"Noe vi har ventet lenge på"

ANNONSE

Tirsdag kveld fjernet regjeringen de aller fleste koronatiltakene, og mange ser nå frem til det som kanskje blir et litt mer normalt 2022. Samtidig presiserte statsministeren at tiden fremover vil bli krevende. Vi har tatt en prat med Oslo Handelsstands Forening, som håper på yrende liv i shoppinggatene, hos kulturinstitusjonene og i restauranter og barer fremover.

Pandemien har vært svært krevende for både handel og servering – særlig i sentrumsområdene. Situasjonen med pålagt hjemmekontor har ført til folketomme gater og få kunder og gjester. Nå var det på tide med lettelser og noe vi har ventet lenge på. Vi ser frem til å få tilbake bylivet i Oslo sentrum, sier Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening, til Ehandel.

Alt er likevel ikke rosenrødt, og Næss ser bekymringsfullt på den neste tiden. I tillegg til at offentlige støtteordninger avsluttes, begynner nå innkrevingen av oppsamlede kostnader som utsatt husleie, skatter og avgifter. På toppen av det hele rammes de fleste i Sør-Norge av elleville strømregninger.

Dessuten uttalte statsministeren på tirsdag at mellom tre og fire millioner personer kan bli smittet av omikron de neste månedene. Det er forventet opptil 20 prosent sykefravær – og mange bedrifter på forberede seg på arbeidsplassen kan rammes av syke ansatte.

Når det kommer til handelen er Næss er positiv, og trekker frem omstillingsevnen og tilpassingen til endrede handlevaner hos kundene som en god egenskap.

Vi vet at våre kunder ønsker handleopplevelser og særlig kombinasjonen shopping, servering og kultur. Det vil også være sterk vekst i sømløs butikkhandel og netthandel. Vi får stadig flere butikkløsninger, der varehandelen skiller mellom salg og logistikk, sier Næss, og fortsetter:

Kundene elsker å bruke sine sanser gjennom shopping, men hater å bære varene hjem. Dette begynner vi å bli gode på gjennom å kombinere fysisk handel og netthandel, samt tilby hjemlevering eller «klikk og hent».

Del artikkel: