Dette forteller gründeren til Smaalenenes Avis, lokalavisa som dekker området hvor Torgersen både bor og drifter nettbutikken, i Indre Østfold.
Vi har allerede flere leverandører av dette i Norge, men etter min mening er alle dårlige kopier av Real. Det som er spennende med oss er at vi er helt annerledes, sier Torgersen til avisen.
Vil ha flere utsalgssteder
Firepot Nordic produserer varmluftstørket turmat, der konkurrentene i de fleste tilfeller selger frysetørret turmat.
Det gjør at man beholder strukturen i maten, og at vi kan servere et produkt helt uten kunstige tilsetningsstoffer og konserveringsmidler. Dette er altså sunn mat som du kunne laget hjemme fra bunnen av, og som ikke er ultraprosessert, sier Torgersen.
At ordet "turmat" allerede eksisterer i nordboernes vokabular ser Torgersen som en sterk fordel sammenlignet med eierselskapet som selger produktet til andre europeiske land.
Produksjonen, som foregår i England, har imidlertid bydd på noen utfordringer. Importen er kostbar etter Brexit, og med den svake kronekursen på toppen spises fort eventuell leverandørfortjeneste opp.
Derfor blir det først og fremst nettbutikken Torgersen vil satse med i Norge.
Vi håper å kunne ha flere utsalgssteder etter hver som vi får bedre fotfeste, sier han.
Nordisk ekspansjon
Med tiden skal Firepot Nordic ekspandere til Sverige, Danmark og Finland. Om alt går etter planen vil dette skje i løpet av de neste tre årene.
Det er krevende å bygge opp noe fra bunnen av, men jeg ønsker å kunne gjøre dette på fulltid, runder Torgersen av.
Firepot Nordic AS har de siste tre årene hatt en synkende omsetning fra 0,9 millioner kroner i 2021 til 0,3 millioner i 2023. I fjor havnet dessuten resultatet på minussiden, med et årsresultat på negative 83 000 kroner.
Med ny daglig leder på plass og en satsing på netthandel vil forhåpentligvis pipa få en annen lyd når vi leser regnskapet for 2024 – men det vil tiden vise.