ANNONSE

Europris lanserer selvbetjening: “Blir en spennende test“

Leder for digitale prosjekter i Europris, Lars Ove Davidsen og butikksjef Europris i Dikeveien, Morten Mjelde, er spent på erfaringene med selvbetjening i Utemarkedet.
therese.karlsrud.haugen

Tester selvbetjente uteområder.

ANNONSE

Ny teknologi skal gjøre det mulig for kunder å handle blomsterjord og blomsterpotter uten å gå innom Europris sine betjente kasser. Tjenesten skal først testes i Europris-butikkene på Tunejordet i Sarpsborg og Dikeveien i Fredrikstad.

Alt tyder på at dette er et opplegg som etter hvert kan bli aktuelt for landets øvrige 265 Europris-butikker, men først må vi gjennomføre en grundig test her på hjemmebane i Fredrikstad og Sarpsborg. Testen begynte i det stille allerede for et par uker siden for å sjekke at alt det tekniske funket som planlagt. Nå er vi klar for stortesten, og vi er naturligvis spent på hvordan kundene vil se på denne muligheten til bedre handleopplevelser og frihet på flere områder, sier Daniel Bruun, leder for Nye forretningsområder i Europris, i en pressemelding.

I 2020 handlet mer enn 36 millioner kunder hos Europris, som omsatte for 8,4 milliarder kroner. Hovedkontoret ligger i Fredrikstad og hovedlager i Moss.

"Råeste uteområdet i bransjen"

Europris har en strategi om å utvikle det "råeste uteområdet i bransjen". Med den nye teknologien kan kundene handle hageprodukter hele dagen fra mandag til lørdag, eventuelt på søndag der butikken holder søndagsåpent.

Betalingsløsningen Vipps og teknologi fra Mossebedriften Fygi, gjør at man kan handle hageprodukter ved å scanne en kode, betale direkte med Vipps på mobilen, og få kvittering tilsendt på e-post. Scan, pay, go, heter dette på fagspråket.

Vi er de første i Norge som gjør dette, og jeg tror det er et kjempepotensial for Europris her, sier prosjektlederen Lars Ove Davidsen, som leder digitale prosjekter i Europris.

På mange måter vil det bli et før og etter covid når det er snakk om handel. Folk er blitt mer digitale. Vi er blitt mer selvhjulpne og villige til å prøve noe nytt og utvikle oss. Vår utfordring blir å vise hvor enkelt og effektivt dette er for kundene – og hjelpe til der det er nødvendig.

Stoler på kundene

Europris må velge å stole på kundene, da uteområdene er åpne. De har også sikret områdene med kameraer.

I prinsippet har vi i dag 267 åpne uteområder i hele Norge, og ønsker noen å stjele, greier de det. Men vi velger å stole på kundene, sier Daniel Bruun.

Dessuten har vi kameraovervåking og annen sikkerhet på plass. Vi regner med at de færreste som trenger blomsterjord til hagen sin ønsker å skaffe seg det på uærlig vis. Hittil har vi j  bare et par prøveukers erfaring med dette tilbudet før vi nå går ut for fullt. I testperioden vil vi jo følge med på om et blir noe svinn.

I testen vil selskapet først og fremst ha svar på om kundene kommer til å bruke muligheten, hva de handler og hvordan driftsrutiner og omsetning i butikken påvirkes.

Ja, dette blir en spennende test, som vi venter oss mye av, sier Lars Ove Davidsen på vegne av prosjektet.

Del artikkel: