- Omsetningen øker til 3 238 millioner kroner (+50,4 prosent)
- Driftsresultatet (EBIT) viser 168 millioner kroner (234)
- Resultatet ender på 84 millioner kroner (144)
Den organiske salgsveksten er på 4,4 prosent i kvartalet, ekskludert ÖoB, mens den svenske virksomheten har et negativt driftsresultat på -45 millioner kroner. Integreringen av ÖoB går likevel som planlagt, melder konsernet.
Mens vi navigerer i et utfordrende detaljhandelsmiljø, er vi trygge på at Europris er godt posisjonert for langsiktig vekst og verdiskaping. Integreringen av ÖoB i våre operasjoner representerer en betydelig mulighet til å utvide vårt fotavtrykk i det nordiske markedet. Selv om snuoperasjonen i ÖoB vil ta tid, tar vi bevisste steg for å modernisere butikker, forbedre produktsortimentet og drive operasjonelle effektiviseringer, kommenterer Espen Eldal, administrerende direktør i Europris, i en melding.
LES OGSÅ: Milliardøkning etter oppkjøpet – slik skal Europris vinne Norden
De viktigste driverne for salgsveksten i kvartalet skal ha vært kampanjer og forbruksvarer, mens høyere kostnader for frakt kombinert med en svak krone presset marginene.
Konsernet er optimistiske og forventer å snu den negative trenden i ÖoB, med fokus på å øke omsetningen og forbedre marginene. Målet skal være at den svenske virksomheten når en omsetning på 5 milliarder svenske kroner innen 2028 med en driftsmargin på 5 prosent.
Dessuten venter en svært viktig julesesong – og konsernet skal ha tilstrekkelig med sesongvarer på lageret.
Vår kjernevirksomhet er fortsatt robust, og ettersom inflasjonen avtar og forbrukertilliten styrkes, er vi optimistiske med tanke på vekstutsiktene på mellomlang sikt. Vi er forpliktet til å levere langsiktig verdi for aksjonærene, og vi ser frem til å realisere Europris' fulle potensial med ÖoB på laget, sier Eldal.