ANNONSE

EUs nye tekstilkrav – vil ha mindre bruk og kast

Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
Foto: NHO
Linn Adine Andersen

"Viktig å bevisstgjøre forbrukere"

ANNONSE

Denne uken lanserte EU-kommisjonen en ny strategi. Som en del av EUs første sirkulærøkonomipakke følger en egen strategi for tekstiler, som skal gjøre kjøp og salg av klær mer klimavennlig.

Tiltakene som foreslås innebærer blant annet egne krav til økodesign, mer transparens i informasjon om produktinnhold og større produsentansvar. Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel, mener tiltaket er positivt men at det mangler fokus på folkeopplysning og arbeid med å endre holdninger i hos forbrukerne.

Myndigheten bør satse på kampanjer som fremmer bærekraftige valg. Det er viktig å bevisstgjøre forbrukere. For å komme dit trengs nudging slik at vi handler mer kvalitet og skaper mindre volum av billige og dårlige produkter. Ungdom er en viktig målgruppe med bevisstgjøring av de valg vi tar i en kjøpssituasjon, sier Vist i en pressemelding.

LES OGSÅ: Slik jobber bærekraftsjefene – "har satt en tydelig retning"

Her er noen av tiltakene EU foreslår:

  • Nye krav til økodesign: Det settes et minimumskrav for hvor mye resirkulert materiale et produkt skal inneholde. Dette skal gjøre at tekstilene lever lenger, og blir lettere å reparere og resirkulere.
  • Et digitalt produktpass: Dette skal inneholde obligatorisk informasjon om produktet, og bidra til tydeligere informasjon om tekstiler.
  • Sterke grep om grønnvasking: Kommisjonen vil styrke reglene som skal beskytte forbrukere når de handler.
  • Mikroplast: Det skal rettes tiltak mot blant annet produksjonsprosess, forvask, merking, rettet mot å minimere mikroplast i tekstiler.
  • Større produsentansvar: Kommisjonen skal sørge for at tekstilprodusentene må ta mer ansvar for varene, og skal i tillegg innføre økonomiske insentiver for å gjøre tekstilene mer holdbare.
  • Forbud mot ødeleggelse: Under visse betingelser vurderer EU å forby ødeleggelse av usolgte tekstilvarer.
  • Økt støtte til forskning, innovasjon og investering: Til dem som jobber for å utvikle hvordan bransjen kan bli mer klima- og miljøvennlig.
  • Tekstilavfall: Jobbe med utfordringene knyttet til eksporten av klær og tekstil som søppel.

Del artikkel: