"Vi kommer til å passere 2 milliarder i 2021". Dette uttalte Ole Sauar, gründer og hovedaksjonær i Jollyroom, tidlig februar i år. I dag deler selskapet nyheten om at de har nådd målet – og planer for ytterligere ekspansjon samt større investeringer avsløres.
I 2017 passerte Jollyroom 1 milliard i omsetning og kun fire år senere har selskapet nå passert 2 milliarder i omsetning – allerede i oktober kunne vi se at ni hadde nådd 2 milliarder i løpet av de siste 12 månedene. Nå ser vi frem til å invitere alle fantastiske medarbeidere på en 2-milliardersfest, der vi får muligheten til å takke og belønne alle som har bidratt til resultatet, forteller Mattias Jacobsson, administrerende direktør i Jollyroom, i en pressemelding.
Jollyroom leverer en tilvekst på 25 prosent i Sverige, markedet som i dag står for rundt 40 prosent av selskapets totale omsetning. Det er forventet at det svenske markedet vil passere 950 millioner i løpet av 2021. Nå planlegges en større ekspansjon med målet om å på sikt etableres i hele Europa.
Først ut er Baltikum, Nederland og Polen, hvilket er i rekkevidde fra selskapets logistikksenter i Sverige. En videre ekspansjon ut over dette er avhengig av en lettere tilgjengelig logistikksentral i Europa.
På sikt må vi øke med et ytterligere lager – vi trenger 500 millioner SEK i salg utenfor Norden før vi kan sette spaden i jorden for et europeisk lager, sier Jacobsson.
LES OGSÅ: Jollyroom leverer enorm tilvekst i Norge – skal bli størst
Investerer 100 millioner i teknologi
Jollyroom har i dag Nordens største anlegg innen netthandel på 75.000 kvadratmeter like utenfor Göteborg. Anlegget består av tre bygg, samt en av Europas største AutoStore-installasjoner.
I løpet av 2022 og 2023 skal netthandelsselskapet investere 100 millioner svenske kroner i ytterligere automatisering samt nye IT-løsninger. Investeringen skal gå til datasystemer, nye maskiner samt opprustning for automatisering av større gods.
Det er mange innen netthandel som har automatisert smågods i form av AutoStore og lignende løsninger. Vi tar neste steg og skal automatisere større gods som eksempelvis lagerhåndtering av barnestoler til bil og sparkesykler. På dette området er det få som har gjort mye, så her blir vi litt pionerer, sier Jacobsson, og uttaler videre:
Vi har vært "først ut" med en del ny teknikk og har løpende besøk av andre netthandelsselskaper, der vi utveksler kompetanse og erfaringer. Det er utrolig viktig å effektivisere vår virksomhet fortløpende – dette er en forutsetning for å kunne gi kundene den beste opplevelsen samtidig som vi får et fornuftig resultat.
Målsetting om eventyrlig vekst
Målet på 2 milliarder er nådd – og neste mål innenfor rekkevidde er en omsetning på 3 milliarder innen to år og hele 10 milliarder årlig i 2030.
Jollyroom er et selskap som har vært drevet med tydelige målsettinger og tydelige tilvekstambisjoner fra start. Vi er fortsatt i den innledende fasen av dette eventyret og allerede i 2023 skal vi omsette for 3 milliarder og i 2030 skal vi omsette for 10 milliarder årlig. Online-markedet kommer uansett til å vokse de nærmeste 10 årene, og vi vil med hjelp av investeringer og stordriftsfordeler ta markedsandeler. Vi driver en kontinuerlig utvikling innen alle avdelinger der vårt tilbud til kunden hele tiden blir bedre og bedre. Forbedringene som kundene ønsker finansieres av intern effektivisering og skaleringer, sier Jacobsson.
Jollyroom har tidligere i år meldt om en enorm tilvekst i det norske markedet. I løpet av 2023 er det forventet at Norge skal stå for en tredjedel av omsetningen i selskapet.
Virksomheten har i dag to fysiske butikker i Sverige, og Ole Sauar er fortsatt hovedaksjonær i selskapet med en eierandel på 51 prosent. De resterende 49 prosent eies av Egmontstiftelsen.