Facebook skal hjelpe mindre aktører å komme seg på nett med satsingen "Facebook Shops". Tjenesten skal gjøre det enkelt å sette opp egen nettbutikk og nå flere kunder gjennom Facebook og Instagram.
Det er mange små bedrifter som sliter nå og når butikker stenger vurderer flere å få sin virksomhet på nett. Vårt mål er å gjøre handelen sømløs og hjelpe alle, alt fra små bedrifter til globale merkevarer, med å bruke våre apper til å komme i kontakt med kunder, skriver Facebook.
Satsingen vil inneholde flere nøkkelfunksjoner. For eksempel vil det være mulig for kunder å få direkte hjelp av bedriften via chat på WhatsApp, Messenger eller Instagram. Etterhvert skal det også bli mulig å gjennomføre transaksjoner her.
Bedriftene som benytter Facebook Shops vil også kunne benytte live video og opprette lojalitetsprogram for å nå ut til kundene.
Snart vil selgere, merkevarer og gründere kunne tagge produkter fra deres Facebook Shop eller katalog før de går live. Disse produktene vil vises nederst på videoen så folk lett kan trykke, se mer og handle.
LES OGSÅ: Fra inspirasjon til transaksjon - Instagram lanserer ny netthandelsfunksjon
Facebook Shop jobber tett med plattformer som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics.
Disse selskapene tilbyr nyttige verktøy som kan hjelpe entreprenører med å starte og drive sine bedrifter på nett. Nå vil de hjelpe mindre bedrifter med å bygge sine Facebook Shops.
Facebook vil også introdusere "Instagram Shop" i sommer med oppstart i USA.