Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Færre forbrukere bryr seg om bærekraft: “Oppsiktsvekkende”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Til forskjell fra våre naboland, bryr nordmenn seg mindre om bærekraft nå enn i fjor.

ANNONSE

På kun et år har antall norske forbrukere som mener at bærekraft påvirker deres kjøpsbeslutning, til en viss eller stor grad, gått ned med hele 11 prosentpoeng. Det kommer frem i årets utgave av Sustainable Brand Index Norway.

I fjor svarte altså 70 prosent av de norske respondentene at bærekraft spiller en større rolle når de skal gjennomføre nye kjøp. I år er det kun 59 prosent som fremdeles mener det samme.

Til sammenligning svarer 79 prosent av de nederlandske respondentene det samme, og 72 prosent av de svenske respondentene. I Finland og Danmark synker viktigheten av bærekraft i en kjøpsbeslutning med henholdsvis 2 og 5 prosentpoeng – og disse landene ligger på 70 og 68 prosent på svarene fra samme spørsmål.

Den mest oppsiktsvekkende utviklingen i år finner vi i Norge, hvor det har vært et kraftig fall i bærekraftens innvirkning på kjøpsbeslutninger med 11 prosentpoeng, noe som nullstiller økningen som er observert de siste åtte årene. Dette er drevet av yngre generasjoner som føler fortvilelse over hvordan bærekraftspørsmål behandles, men også mindre tillit til at næringslivet gjør sitt beste, skriver SB Insights i sin rapport.

Den bærekraftige forbrukeren

Videre delte rapporten forbrukerne inn i fire ulike atferdsdgrupper basert på hvordan de forholder seg til bærekraft:

  • Ego – bryr seg noe om bærekraft uten å nødvendigvis bruke dette begrepet.
  • Moderat – en følger som synes at bærekraft kan være interessant, spesielt når det er trendy.
  • Smart – nysgjerrig og interessert i bærekraft, men alltid med et "what's in it for me"-perspektiv.
  • Dedikert – Lidenskapelig og velinformert om bærekraft.

Kategoriene Ego og Moderat har begge økt det siste året i Norge, og utgjør nå henholdsvis 35 og 41 prosent av norske forbrukere. Samtidig har kategoriene Smart og Dedikert sunket, og utgjør henholdsvis 17 og 7 prosent av norske forbrukere.

Tall fra betalingsløsningen Klarna viser at mer enn halvparten av nordmenn i det minste ønsker bærekraftinformasjon om merkevaren de vurderer å kjøpe et produkt fra. Derfor lanserte de nylig miljøvurderinger i sin app.

Resultatene fra årets Sustainable Brand Index, og hvilke merkevarer som oppfattes som mest bærekraftige innen kategoriene e-handel, pakker og logistikk samt klær og mote, kan du lese mer om her.

Del artikkel: